Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

22-08-2018

Interview: Caliban
Met Marc Görtz
Door Marcel
Geplaatst in mei 2018

Caliban bracht onlangs zijn elfde plaat Elements uit. Meer dan ooit experimenteert de Duitse metalcore-band met verschillende zangtechnieken, maar ook elektronica krijgt een steeds grotere rol. Waar oude fans nostalgisch terugkijken naar vroeger toen de groep nog gewoon pure metalcore maakte, dient zich hedendaags een hele nieuwe groep fans aan. Het zorgt ervoor dat Caliban populairder dan ooit is. Marcel praat met gitarist en bandleider Marc Görtz over de nieuwe plaat.

Caliban

Hallo Marc, hoe gaat het ermee?

Met mij gaat het goed. Ik ben net klaar in de studio met opnemen. Dus ik heb nu de avond vrij.

Studio-opnames? Nu alweer?

Niet voor Caliban hoor. Ik heb mijn eigen studio en werk daar ook voor andere bands. Voor Caliban is het inderdaad veel te snel om weer op te nemen, haha. We zijn net klaar met ons album. Maar ik doe ook nog van alles naast de band. Zo neem ik ook voor andere groepen muziek op en produceer en mix ik er ook nog bij.

Waar ben je nu mee bezig dan? Ook metalcore-gerelateerd?

Vandaag was ik bezig met Mille van Kreator. Dus ja, wel metal-gerelateerd. Maar ik heb in het verleden ook wel hardcore- en metalcorebands in de studio gehad. De focus ligt dus wel meer op de zwaardere muziekstijlen. Ik doe het nu al een aantal jaar. Ik heb Elements hier ook opgenomen en geproduceerd.

Over het album gesproken. Elements is net uitgekomen. Hoe zijn de reacties tot nu toe?

Tot nu zijn de reacties overweldigend. Uiteraard is er altijd de gebruikelijke kritiek en is niet iedereen blij, maar dat is iets wat je altijd houdt. Telkens als je een nieuw album uitbrengt, is er een groep die het nieuwe materiaal niet goed vindt, maar ik denk dat elke band dat wel heeft. Het gros van de mensen vindt het leuk wat je maakt en er zijn altijd mensen die je werk niet leuk vinden, maar dat is ook prima. Al moet ik wel zeggen dat bij dit album het aantal mensen dat klaagt verreweg het minst is. Ook de reviews die ik lees en de journalisten die ik spreek, zijn allemaal erg positief. Ook van de fans krijgen we enorm veel positieve feedback. Vorige week kregen we de verkoopcijfers binnen van de eerste week en die zijn beter dan ooit. Dus ik ga ervan uit dat mensen het album waarderen.

Dat je meer platen verkoopt, zal vast ook te maken hebben dat jullie steeds populairder worden.

Dat zal er ook mee te maken hebben inderdaad.

Inmiddels heeft de band al elf albums op zijn naam staan en dat in nog geen twintig jaar. Er zit geen sleet op jullie productiviteit, of wel?

Nee, dat klopt. Maar ik ben ook altijd bezig met muziek. Zoals ik al eerder zei, heb ik een eigen studio en ben dus ook altijd omgeven door muziek. Is het niet voor mijn eigen band, dan wel voor andere groepen. Het is dus niet dat ik na een bepaalde tijd weer in de studio moet, omdat ik daar altijd wel in te vinden ben. Dat maakt het voor mij ook gemakkelijk om productief en creatief te blijven. Nadat we een album met Caliban hebben gemaakt, plan ik altijd een jaar tijd waarin ik niets voor Caliban schrijf of opneem. Zo kan ik met andere dingen bezig zijn en na een jaar tijd weer een frisse start maken voor mijn eigen band. Dus het zal ongeveer tot volgend jaar februari of maart duren voordat ik weer bezig ga met een nieuwe album voor Caliban.

Is het dan ook moeilijk om nieuwe invalshoeken en uitdagingen te vinden voor een nieuwe plaat? Zeker omdat jullie al elf platen op jullie naam hebben staan.

Nou, je wilt natuurlijk altijd innoveren en jezelf verbeteren. Tenminste, dat willen wij graag. Maar het moeilijkste in het begin is om te beslissen welke kant of stijl je op wilt met het nieuwe materiaal. Al komt het eigenlijk altijd wel vanzelf als we aan het schrijven zijn. Het zou voor mij moeilijker zijn om gelijk te gaan schrijven aan een nieuwe plaat, wanneer je de vorige net hebt uitgebracht. Er zijn bands die dat doen of die bijvoorbeeld een nummer per maand opnemen. Dat is iets wat ik echt niet kan. Ik heb echt even wat tijd en afstand nodig van het schrijven, voordat ik weer opnieuw kan beginnen. Na verloop van tijd ga ik gewoon twee á drie maanden er voor zitten en begin dan te spelen en neem alles op. Maar of dat echt moeilijk is? Nee, dat valt wel mee.

Je noemt net dat je graag wil innoveren en verbeteren. Heb je het gevoel dat Elements een stap voorwaarts is in vergelijking met jullie vorige platen?

Ja. Tenminste, ik probeer dat bij elk album en voor mij voelt het zeker in sommige opzichten als een verbetering. Uiteraard zal elke artiest dit zeggen en roepen dat de nieuwe plaat de beste ooit van de band is of de meest harde. Maar ik vind ook dat elke plaat beter moet zijn dan de vorige of minstens even goed. Als je dat gevoel niet hebt, moet je hem ook niet uitbrengen. Het kan niet zo zijn dat je als band een plaat uitbrengt en denkt dat deze wel oké is, maar de drie albums daarvoor veel beter waren. Dan doe je iets verkeerd in mijn ogen. Dat bedoel ik dus ook met innoveren.

Wat ik met dit album heb proberen te doen, is meer verschillende elementen aan de muziek toe te voegen. Meer cleane gitaarpartijen en ook veel meer diversiteit. Dit is dan ook ons meest diverse album tot nu toe. Ik denk dat sommige stukken op de plaat tot het hardste behoren die we ooit hebben gemaakt en sommige stukken behoren tot het meest softe en melodieuze die we ooit gedaan hebben. Het contrast is dus enorm groot en dat is iets wat ik als een verbetering zie en ook voor ogen had toen we begonnen met het maken van Elements.

Het grote verschil tussen de harde en melodieuze stukken is mij ook opgevallen. Vooral de refreinen lijken grootser dan ooit, met veel meer cleane zang. Wel iets te veel voor mijn smaak, dat moet ik wel zeggen.

Weet je wat grappig is aan die opmerking. Ik heb zoveel verschillende meningen te horen gekregen over dit album. Toen het net af was, zei ik: "Ik weet het niet hoor. Is dit nu ons meest softe album of is dit nu ons meest harde?" Ik wist het eerlijk waar niet. Verschillende mensen zeiden toen dat dit duidelijk de hardste plaat was die we ooit hadden gemaakt en anderen zeiden juist weer dat dit onze meest melodieuze plaat ooit was. Heel erg grappig dus en uiteindelijk weet ik het dus nog steeds niet. Zo is er bijvoorbeeld de gitarist van de hardcore-band Nasty, die een goede vriend van ons is. Hij zei dat dit onze meest brute plaat tot nu toe is en ik was erg verrast door zijn opmerking, zeker als je weet in wat voor band hij speelt. Nasty maakt super-agressieve beatdown hardcore zonder ook maar enige vorm van melodie erin en dan noemt hij ons album hard. Dus al die meningen vind ik wel vermakelijk omdat ik het zelf ook niet weet. Zo heeft elke journalist die ik tot nu toe heb gesproken ook een totaal andere mening erover.

Die opmerkingen zijn ook wel begrijpelijk. Als je naar het materiaal luistert, dan zitten er twee kanten aan. De coupletten zijn vaak hard en snel en de refreinen melodieuzer met cleane zang. Maar ook die zang wordt wel agressief gebracht.

Caliban - ElementsJa, inderdaad. Het is niet helemaal clean te noemen. Andy (Dörner) zingt die stukken met harde en rauwe zang. In die zin heeft het ook te maken met ieders opvatting van het woord hard en is het ook maar net waar je op let. Ik denk dat er een groot verschil zit tussen hoe je de muziek ervaart als je bijvoorbeeld alleen let op de vocalen of juist specifiek op de instrumenten. Daarom zullen de meningen waarschijnlijk onderling ook wel erg verschillen.

Qua instrumenten valt me ook vooral het drumwerk van Patrick Grün enorm op. Het lijkt stukken sneller en ook lijkt het veel meer de aandacht te krijgen in de mix. Was dit de bedoeling?

We hebben de productie ditmaal iets anders aangepakt dan dat we gebruikelijk doen. Normaal gesproken schrijf ik de muziek en produceer ik samen met een vriend van mij. Wanneer het instrumentale gedeelte dan klaar is, gaan we bezig met de zang. Dus eerst hadden we alle focus en tijd voor het instrumentale gedeelte en daarna namen we alle tijd om bezig te gaan met de productie van de vocalen. Ditmaal hebben we aan alle aspecten van de muziek meer aandacht en tijd besteed. Ik had deze keer nog een andere collega erbij, die mij hielp met het instrumentale gedeelte en samen met hem hebben wij ons daarop gefocust. Zo kon mijn vriend al zijn aandacht richten op de zang. Hierdoor konden we met zijn drieën meer tijd en aandacht geven aan alle elementen van onze muziek.

We werkten met een beetje overlap. Zo ging ik eerst bezig met het schrijven van een nummer en werkte ik deze helemaal af. Wanneer dit af was, gaf ik het door aan de anderen en die konden dan vervolgens bezig met de zang. In die tijd kon ik dan alweer bezig met een volgende song en zo ging het proces tot alles af was. We hebben de plaat dus wel in de gebruikelijk tijd afgemaakt, die we normaal ook gebruiken om een album op te nemen, maar door deze werkwijze konden we meer tijd wijden aan zowel het instrumentale gedeelte als de zang. Dubbel zoveel werk, maar wel in dezelfde tijd. We wilden ook meer tijd vrijmaken voor de zang. Dit omdat Andy dit keer alle vocalen op zich neemt. Voorheen zong Denis (Schmidt) de cleane partijen, maar dat doet hij nu niet meer. Omdat Andy deze stukken nu voor het eerst volledig op zich neemt, hadden we het gevoel dat we hem iets meer tijd moesten geven en ook meer aandacht en hulp. Dit omdat we wilden dat het helemaal goed zou gaan en hij alle hulp kreeg die hij maar kon gebruiken. Het gevolg hiervan is dus ook dat ik mij meer heb kunnen richten op alle instrumenten en daar meer tijd voor had. Daardoor klinken de drumpartijen en ook het gitaarspel veel beter.

Wat is dan de reden dat Andy nu alle zang op zich neemt?

Het heeft eigenlijk met de intensiteit te maken die jij net noemde. Denis kan goed zingen, maar niet rauw of hard. En dat was eigenlijk wel wat we wilden. We vonden het verschil tussen de twee zangers te groot en we wilden het dichter bij elkaar brengen. Andy kan schreeuwen, maar kan ook clean zingen op een harde en agressieve manier. Zeg maar clean schreeuwen en dat kan Denis niet. Andy kan nu die afwisseling tussen hard en zacht brengen in de nummers en die overloop verloopt nu veel natuurlijker. Als je bijvoorbeeld luistert naar This Is War of Intoxicated is dat duidelijk te horen. Daarin hoor je heel goed het halve schreeuwen terug en dat is dus iets wat Denis niet lukte. We hebben dat wel geprobeerd, maar dat werkte niet. Dan werd het al gauw te melodieus. En voor die nummers wilden we net iets energieker en harder qua zang. Daarnaast gaf Denis aan dat hij op het podium eigenlijk enkel nog gitaar wil spelen en niet meer wil zingen. Dus eigenlijk is dit een prima oplossing, waar we allemaal tevreden mee zijn.

Hoe gaat dat nu live dan?

Andy zingt nu gewoon alles en Denis doet nog wel backing-vocals. Maar hij zal dus niet zoveel meer zingen. Soms is het nog wel nodig omdat de nummers twee zanglijnen hebben. Dan doet Denis zijn cleane gedeelte en schreeuwt Andy eroverheen. Maar in het algemeen is het dus nu vooral Andy die je gaat horen. Al geldt dat niet voor de oude songs, die gewoon nog gespeeld worden zoals ze altijd gespeeld werden.

Dan over de teksten. Deze zijn dit keer toch aardig persoonlijk?

Ja, dat klopt. Al kan ik je er niet heel veel over vertellen. Ik hou me vooral bezig met het creëren van de muziek en alle teksten zijn geschreven door Andy. Voorheen schreef ik ook nog wel een aantal teksten, maar dan meestal één of twee per album. Voor Elements heb ik geen teksten aangedragen. Ik heb wel een paar tips gegeven aan Andy over onderwerpen waarover hij kon zingen. Maar echt specifiek kan ik je niet vertellen waar alles over gaat dus. Meer ook omdat veel teksten voor Andy erg persoonlijk zijn. Normaal gesproken schrijven we wel over persoonlijke dingen, maar ook over dingen waar we kritiek op hebben. Dat is ook wel een beetje zo op het nieuwe album, maar veel van de teksten gaan nu over Andy zelf. Hij ging tijdens de opnames door een moeilijke tijd en veel van zijn lyrics functioneren voor hem als een soort dagboek.

Zijn jullie tijdens de opnames dan ook nog geïnspireerd geraakt door een bepaalde band of genre?

Nee, dat niet echt. Wat wel een grote inspiratiebron voor mij is, is Muse. Ik ben een grote fan van die band en dan vooral van de manier hoe de groep een bepaalde atmosfeer kan creëren in de muziek en hoe de gitaarpartijen gespeeld worden. Dus Muse is altijd wel een inspiratiebron voor mij, dit ondanks dat het een totaal ander genre is dan de onze.

Ook de nieuwere sound van Muse dan, want zo gitaar-georiënteerd is de groep de laatste tijd niet meer?

Mwoah, nee dat is niet meer helemaal mijn ding nee. Ik hou meer van het oudere werk. Het latere werk vind ik niet zo geweldig. Het is wat mij betreft hetzelfde met Lana Del Rey. Dat eerste album (Born To Die, 2012) waar ze mee doorbrak, vind ik echt geweldig. Daarna werd het jammer genoeg heel snel minder. Datzelfde geldt ook voor Muse, hoewel niet zo drastisch als met Lana Del Rey. Maar sinds die band zijn sound zo heeft veranderd, vind ik het niet meer zo interessant. Hetzelfde met 30 Seconds To Mars. In het begin toen de groep A Beautiful Lie (2005) uitbracht, vond ik deze erg goed. Tracks als From Yesterday, Attack en The Kill zijn fantastisch. Daarna ging de band muzikaal een compleet andere kant op en interesseert het mij niet meer.

Voor Elements hebben jullie weer een heel blik aan gastzangers opengetrokken. De meest opvallende naam daartussen is wellicht Head van Korn, die meezingt in Masquerade. Hoe is hij zo op jullie plaat terechtgekomen?

Het nummer heeft wel een beetje een nu-metalvibe. In het verleden hebben we wel eens shows met Korn gespeeld en ik heb daarbij wel eens met Head gepraat. Zo weet ik dat hij onze muziek gaaf vindt. Toen dat nummer klaar was, hadden we een gesprek over gastzangers. We vinden het leuk om daarmee te werken. Dat geeft toch weer een heel andere vibe aan een track. Zo kwamen we op het idee om hem te vragen, maar eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat hij het wilde doen. Verrassend genoeg zei hij ja toen hij het nummer hoorde en wilde hij graag eraan meewerken. Dat was erg gaaf, want Head is toch echt wel één van mijn tieneridolen. Ik was altijd al een fan van Korn en vooral van het gitaarwerk. Dat is zeker een inspiratiebron geweest voor mij om een eigen band te beginnen en gitaar te gaan spelen. Dus dat hij op ons album zingt, is voor mij persoonlijk belangrijk. Ik weet nog dat ik jong was en concerten van Korn bezocht en een grote fan was, en nu zoveel jaar later werk ik gewoon samen met iemand van die band. Het leuke aan die samenwerking is ook dat we de track naar hem toegestuurd en hij vervolgens zelf wat materiaal heeft opgenomen en met zijn eigen ideeën kwam. We hadden hem al de lyrics toegestuurd, dus hij wist waar het nummer over ging en vervolgens is hij daarmee aan de slag gegaan.

Caliban

Jullie hebben dan ook al met best veel gastzangers gewerkt. Staat er nog iemand in het bijzonder op jullie wensenlijst?

Het is meer zo dat we per album kijken wie we geschikt vinden om mee te werken. Het is dus niet zo dat we iemand vragen en dan gaan kijken waar zijn of haar zang toegevoegd kan worden. Het moet dus wel echt passen en iets toevoegen. Zo zingt CJ McMahon van Thy Art Is Murder mee in Before Later Becomes Never. Dat nummer heeft nogal een intense verandering halverwege en verandert van melodieus naar loodzwaar. We hadden het idee om het stuk nog zwaarder te maken door er een deathmetalvocalist aan toe te voegen. CJ is ook een vriend van ons en we speelden afgelopen zomer samen met Thy Art Is Murder. Toen hadden we hem gevraagd of hij dat stuk wilde zingen. Hij was meteen enthousiast en heeft ook fantastisch werk afgeleverd. Maar het belangrijkste aan de gastvocalen is dat deze dus nut hebben en dat deze niet toegevoegd worden omwille van de samenwerking of om een bekende naam aan je plaat te kunnen binden. Dat heeft denk ik ook helemaal geen toegevoegde waarde. Het is echt niet zo nu we met Head hebben samengewerkt op het album, dat de plaat tien of twintig procent meer verkoopt. Dan praat ik natuurlijk ook over het effect van zangers in de metalwereld. Het zou natuurlijk heel anders zijn als bijvoorbeeld iemand van een kaliber als Michael Jackson op ons album had meegezongen. Dan zou je vanzelfsprekend wel veel meer platen verkopen, als je snapt wat ik bedoel.

En ik vind bijvoorbeeld Corey Taylor van Slipknot een geweldige zanger. En zo heb ik veel meer vocalisten die ik te gek vind. Maar dat zijn vaak personen die we niet kennen. Dan is het raar om ze te vragen om met je te werken. Dus ik heb liever dat we iemand vragen die we kennen. Dan heb je al een connectie. Maar of ik echt nog wensen heb om met iemand samen te werken? Ik zou het eigenlijk niet weten. Er zijn genoeg bands uit mijn tienerjaren die ik nog steeds te gek vind, maar ik kan zo niet iemand opnoemen, haha.

Op de plaat hebben jullie ook weer een Duitstalig nummer (Ich Blute Für Dich). Dit is iets wat al op elk album terugkeert sinds I Am Nemesis. Is dit iets blijvends?

Ja, dat denk ik wel. Tenminste, we willen wel op elk album minimaal één Duitstalig nummer hebben. Twee zou ook best kunnen. Het moet wel passen uiteraard. Het is niet per se een must en als het niet past dan doen we het gewoon niet. Maar we vinden dat erg leuk om doen. Het geeft een compleet andere vibe aan een track en de fans lijken het erg te waarderen. Vooral de fans uit Duitsland en de landen eromheen. Voor hen is het ook veel makkelijker om met ons mee te zingen en dat is leuk. We zullen echter nooit overgaan naar een volledig Duitstalig album, dat niet. Wel hebben we het idee om iets anders ermee te gaan doen. Dat idee kregen we van een journalist. Die vroeg aan ons of we ook ooit een best of-album gaan uitbrengen. Ik antwoordde van niet. Ik heb niets met verzamelalbums. Voor mij voelt het als het oplichten van fans. De meeste fans hebben alle nummers toch al, dus waarom deze dan in dezelfde versie opnieuw uitbrengen en ze er dan opnieuw voor laten betalen. Dat is onzin. Als we dan zoiets willen doen, dan wil ik ook iets nieuws toevoegen. Bijvoorbeeld tracks opnieuw opnemen. De journalist noemde vervolgens dat het ook leuk zou zijn om van elk album dat we hebben gemaakt een nummer te kiezen en die dan in het Duits op te nemen. Dat was een erg gaaf idee, waar we nog niet eerder aan gedacht hadden. Dat spookt dus nog wel door ons hoofd en misschien gaan we daar in de toekomst nog wel wat mee doen.

Het artwork van Elements komt van Marcel Gadacz. Hij heeft ook het artwork gemaakt van Gravity. Toen was hij er op het laatste moment bijgehaald omdat jullie niet tevreden waren met de vorige artiest. Marcel beviel dus goed?

Ja, dat zeker. We vonden inderdaad het vorige artwork dat gemaakt was niet mooi en het was ook veel te laat ingeleverd. Dus deze keer hebben we Marcel meteen gevraagd. De vorige artiest die het zou doen, heeft het echt verprutst. We hadden hem al meerdere keren uitstel gegeven om het in te leveren en het kwam maar niet en daarnaast vonden we het echt niet mooi waar hij uiteindelijk mee aankwam. Dus we hebben toen last-minute Marcel moeten inschakelen. Ik belde hem en vertelde dat we met een gigantisch probleem zaten. We zaten zonder artwork en het album moest al binnen een paar dagen gereed zijn en ingeleverd worden. Eigenlijk waren we al te laat, dus we waren best wel gestrest. Marcel kwam heel snel met het concept van het artwork en we waren er meteen van onder de indruk. Het uiteindelijke resultaat bevalt ons dus prima en daarom hebben we hem voor dit album ook meteen benaderd. We vinden vooral de atmosfeer die hij heeft gecreëerd erg tof en we wilden iets soortgelijks voor deze plaat. Elements voelt voor ons ook aan als de natuurlijke opvolger van Gravity en het artwork sluit hier nu op aan. Daarnaast willen ook elementen van het artwork verwerken in onze podium-aankleding en zie je deze ook terug in bijvoorbeeld onze videoclips. Zo wordt er visueel dus een heel concept om het artwork heen gebouwd en komt het op meerdere manieren terug.

Laatste vraag. Ik zag een paar tourdata op jullie site staan, maar ik zie nergens Nederland staan. Wanneer komen jullie?

We komen zeker naar Nederland. Ik weet nog niet precies wanneer, want het is allemaal nog niet bevestigd en aangekondigd, maar we komen zeker die kant op. Eerst doen we nog een zomertour en spelen we nog op wat festivals en daarna gaan we een Europese tour doen. We moeten ook nog even wachten met het bekend maken van die data, omdat we op verschillende festivals staan en die zijn niet blij als we nu alles al bekend maken omdat sommige optredens dicht in de buurt daarvan zijn. Zo spelen we ook op het With Full Force-festival en de organisatie is echt niet blij als we nu al aankondigen als we bijvoorbeeld zes weken later in die buurt spelen. Dus we hebben ons nu vooral eerst gefocust op de festivals en dan doen we in het najaar een Europese tour. Maar zoals ik al zei, ik heb nog geen data voor je. We zijn ook nog bezig om te beslissen wie meegaat als support. Maar ik kan je voor honderd procent garanderen dat we naar Nederland komen. Volgens mij is het voor één show, maar het kunnen er ook twee zijn. Ik denk in Amsterdam, want daar komen we altijd, maar Eindhoven en Tilburg zijn daarnaast ook nog opties. Je hoort er nog over!

Meer:

[ Terug naar de Interviews ]