Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

26-09-2018

Interview: Phantom Elite
Met Marina La Torraca en Eelco van der Meer
Door Jeffrey
Geplaatst in december 2017

Op de officiële releasedatum van het debuutalbum is het nog even wachten, maar Phantom Elite rondt vandaag een Europese tour in Weert af. Voorafgaand aan het optreden praat Jeffrey met drummer Eelco van der Meer en zangeres Marina La Torraca over de ontstaansgeschiedenis van de progressieve formatie, de weg naar het album Wasteland, de DIY-mentaliteit en de invloed van Sander ‘The man behind the magic’ Gommans.

Phantom Elite

Het is de laatste dag van de tour. Hoe is deze tot nu toe verlopen? Is er een groot verschil in vergelijking met de allereerste show op FemME waarneembaar?

Eelco: We zijn tevreden. We zijn vanaf nul gestart. We zijn naar elkaar toegegroeid in onze performance. We hebben regelmatig een bandoverleg om te bespreken wat er beter kan. Daardoor is de uitvoering strakker geworden, zeker die op de complexe momenten. Het wordt steeds comfortabeler om die te spelen, maar er is wel een goede focus voor nodig.

Phantom Elite is een nieuwe naam in de scene, al is er een connectie met HDK. Waar komt de bandnaam vandaan?

Marina: Die komt van Sander. Het begrip Phantom Elite wordt genoemd in de tekst van Eternal Journey, een nummer dat op Serenades Of The Netherworld van HDK staat. Omdat we in eerste instantie begonnen zijn met het idee om nummers van HDK live te gaan spelen, vonden we het een goed idee om de connectie met HDK ook in de bandnaam terug te laten komen. Daarnaast refereert de naam aan het feit dat sommigen van ons, alhoewel we individueel misschien niet heel bekend zijn, met vrij grote namen in de internationale metalscene hebben samengewerkt. Eelco en Koen met Ex Libris, ik met Avantasia en Exit Eden, etcetera. Dus we zijn vrijwel letterlijk de Phantom Elite.

De band is ontstaan nadat jij samen met Sander overleg had. Dat was na het uitbrengen van Serenades Of The Netherworld van HDK. Er zou een liveband geformeerd worden om de HDK-nummers te spelen zoals je al zei. Hoe is de bal verder gaan rollen?

Marina: Het idee begon inderdaad bij Sander en mij. We zochten vervolgens muzikanten. Eelco vonden we al snel en daarna volgden Goof en even later Ted. Erik was het enige originele bandlid van HDK. Direct vanaf het begin dat we begonnen te oefenen, wilden we meer, want de klik was er. We begonnen met schrijven. De meeste ideeën kwamen van Erik en Sander en daarop bouwden we voort. Het heeft ons tot op de dag van vandaag twee en een half jaar gekost om alles te schrijven en op te nemen.

Eelco: Het moeilijkste deel was dat we behalve schrijven en opnemen ook graag de nummers live wilden spelen. We moesten echt geduld betrachten, want we wilden het gewoon goed doen. We wilden eerst onze eigen sound vinden en een album maken voordat we gingen optreden. Dat leverde wel eens stress op, want we wilden sneller vooruit om onze eigen sound en identiteit te vinden. We kenden elkaar nog niet en we wonen ver bij elkaar vandaan, dus we konden niet elke week oefenen. We hebben elkaar misschien een keer per zes weken gezien.

Marina: Iedereen in de band heeft bijgedragen in de songwriting en we hebben elkaar constant muziekbestanden toegestuurd.

Dat was ook het initiële idee toch, om een band te vormen waarbij iedereen zijn inbreng had?

Eelco: Dat was inderdaad het belangrijkste idee erachter van Sander, maar ook van de anderen. Acht mensen hebben bijgedragen aan het eindresultaat.

Daardoor hoor je ook veel verschillende invloeden in de muziek terug.

Marina: Omdat er zoveel mensen hebben geschreven.

Phantom Elite - Wasteland Eelco: We begonnen te schrijven met de poppy songs Wasteland en Siren’s Call. Die zijn geschreven door Sander en Erik en Erik en ik hebben ze gearrangeerd. Je hoort er echter ideeën van alle bandleden in terug. Na die twee nummers wilde ze echt “mean motherfucker”-riffs à la Lamb Of God erbij hebben op het album en hoor je dat terug in bijvoorbeeld Lockdown, dat echt een nummer van de gitaristen is en waar Koen invloedrijk is geweest bij het arrangement. Koen heeft op zijn beurt samen met mij Within The Gods geschreven. Anderzijds is er de ballad Astray, dat Marina samen met Goof heeft geschreven. Another Day, en ook Rise komen grotendeels van de hand van Erik van Ittersum. Hij heeft aan zeven songs meegeschreven, net als Sander Gommans die veel basismateriaal heeft neergezet.

Er zijn zoveel ideeën bij elkaar gekomen van verschillende kanten. De hele band is zeer actief geweest bij het maken van het album. Vervolgens hebben we er maanden over gedaan om alles te structureren. Sommige songs zijn in één dag geschreven, andere duurde weken of zelfs maanden voordat de juiste vorm was bereikt. Dat maakte het schrijfproces erg interessant en soms een uitdaging.

Het lijkt me inderdaad veel werk om dat te doen.

Marina: Ja en toch denk ik dat we onze eigen identiteit hebben gevonden op het album. Voor mij voelt het echt als een overwinning om te horen dat dit is wie we zijn.

Het is beslist iets anders dan een dertien in een dozijn-band.

Eelco: Dat is ook wat Sander vanaf het begin heeft gewild. Het moest fris en modern klinken. Hij wilde iets creëren dat afweek van wat er al was. Niet om daarmee de bands die er zijn te bekritiseren.

Marina: Precies, want er zijn veel goede bands die ervoor kiezen om een bepaalde formule te volgen, maar het is gewoon niet wat wij met dit project willen.

Een van die onderscheidende elementen is het gebruik van een orgel.

Eelco: Ja, Erik is verantwoordelijk voor veel orgelmelodieën. Hij is gek op het instrument en heeft behoorlijk uitdagende stukken geschreven. Koen heeft er een flinke kluif aan, maar ik zag hem gisteren spelen en deed dat prima. Daarbij had hij echt zo’n blik van “yes, I got this!”

Aan het einde van Every Man For Himself is nog een akoestische passage toegevoegd, vanwaar deze bijzondere, overigens zeer geslaagde wending?

Eelco: Dat komt uit een heel oud nummer wat Ted ooit voor een andere band heeft geschreven. Misschien gaan we dat voor het tweede album in een heel andere richting uitwerken. We hadden het al een tijdje liggen toen we Every Man en Spectrum vlak na elkaar af hadden gerond. Ik vond het er te mooi tussen passen om het weg te laten. Het heeft nog een tijd opengestaan, maar nadat de volgorde van de songs bepaald was, hebben we het zo gelaten.

De teksten gaan over serieuze zaken. Ik zag onder de YouTube-video van Siren's Call de volgende omschrijving: “Mythological creatures are invoked in the many different moods of the song as a hypnotic metaphor for the various passionate desires and vices of humans.” Wat willen jullie daarmee zeggen?

Marina: Dat komt van de pr-afdeling (lacht). Iedereen kent het mythologische verhaal van The Sirens. Ik heb het in het nummer echter niet over het ‘fantasy’-element, maar over de zonde, de verleiding. Je kunt het vergelijken met de ‘sehnsucht’ in een liefdesverhaal of verslaafd zijn aan roken. Het is er, het spookt rond in je hoofd en het speelt spelletjes met je. Het is iets waar iedereen mee worstelt in zijn of haar leven.

Is er een rode draad in de teksten?

De meeste nummers gaan over menselijke relaties en/of interne worstelingen waar de meesten van ons vroeg of laat mee te maken krijgen. Another Day gaat over het overleven van tegenslagen en vechten tegen het niet verliezen van de hoop op letterlijk "another (better) day". Astray is begonnen als een gefingeerde betrokkenheid bij een romance die verkeerd afloopt. Ik denk dat iedereen zich iets voor kan stellen bij de pijn van het beëindigen van een verziekte relatie, zelfs al weet je dat je beter af zou zijn zonder diegene.

Eelco: Ik hou er wel van dat teksten zijn geschreven die je op verschillende manieren kunt interpreteren. Ze komen weliswaar voort uit de eigen ervaring van de schrijver, maar je kunt ze interpreteren naar je eigen situatie.

In With The Gods is een sample verwerkt. Wat wil je met dat fragment aangeven?

Marina: De sample verklaart het thema van het nummer. Dat is hebzucht. De verteller kiest er duidelijk voor om het opofferen van alles en iedereen voor een shortcut naar succes af te keuren. Sander en ik zaten in de studio en we zochten naar iets speciaals voor in dat deel van het nummer. Toevallig kwamen we deze speech uit de film Wall Street tegen. We konden ons niets treffenders wensen. Dit past perfect!

Hoe is het voor jou als zangeres om boven al die metal van de heren uit te moeten komen met je zangstem?

Marina:: Het is qua songwriting een flinke uitdaging, zeker als je net als bij Dream Theater laag over laag toevoegt, meer dan zangtechnisch dus. In de reguliere nummers, dus anders dan in een ballad, moet ik vaak de hoogte in om erbovenuit te komen.

Eelco: We spelen vanavond een nummer van HDK: Serenades Of The Netherworld. We hebben besloten om er een ballad-versie van te maken die als bonustrack is toegevoegd aan Wasteland, maar vanavond spelen we de band-versie die wel als een ballad begint, maar daarna wat steviger wordt. Het is anders een groot risico om de energie of de drive te verliezen als je zo’n nummer halverwege de set speelt. We hebben daar wel mee geworsteld en zelfs een paar shows het nummer niet gespeeld omdat we dachten dat het de energie van de set teniet zou doen.

Marina: Dat zou zo kunnen zijn, maar ik denk aan de andere kant dat ballads en rustigere nummers juist andere facetten van de band aantonen en dan doel ik niet alleen maar op het vocale gedeelte.

Eelco: Dat klopt, het is het beslist waard om dergelijke tracks in de set op te nemen.

Zeker in een korte set is het een uitdaging. In een lagere set kun je dat soort nummers makkelijker integreren.

Eelco: Het is een flinke uitdaging om Astray live te gaan spelen. Misschien maken we er een band-versie van voor toekomstige shows. We hebben voor de albumversie al behoorlijk wat aangepast, maar voor de live-versie hebben we dat nog meer gedaan. Ik ben heel benieuwd hoe dat vanavond uitpakt. Ik vind het een leuk nummer om live te spelen.

Jullie hebben al in bekende bands gespeeld, zoals in Avantasia, Stream Of Passion en Exit Eden. Erik heeft ook al zijn naam gevestigd, maar de andere jongens zijn veel onbekender bij het grote publiek.

Eelco: Sander kende Goof van The Rock Station.

Marina: Hij is daar gitaardocent.

Eelco: Hij is echt een karakter. We zijn heel verschillend. Ik kende Ted van een andere band waarin we jaren geleden samen speelden. We hebben het bij Pantom Elite eerst geprobeerd met alleen Goof, maar besloten na een paar maanden dat het beter was om er een tweede gitarist bij te hebben. Toen heb ik Ted gebeld. Hij is net als Goof een jonge gast die nog niet veel tourervaring heeft. Ze vinden het echter te gek. Ieder op hun eigen manier. Goof is echt uitgesproken en energiek en Ted is wat kalmer, maar het werkt. Ik heb al met verschillende bands getourd, maar met Phantom Elite is het weer iets heel anders dan wat ik gewend ben, juist omdat het een hele andere groep mensen is. De groepsdynamiek verandert dan ook.

Marina: Elke tour is weer anders, of ik nu met Exit Eden op pad ben of voor een musical-productie. Het is wel een beetje dezelfde levensstijl, maar elke productie is weer anders.

Ik vind wat je doet met Exit Eden wel heel tof. Het concept is wel aangeslagen bij een grote groep mensen.

Marina: Dank je.

Jullie hebben tot nu toe slechts één show gespeeld. Die was in Hamburg. Jullie zouden perfect passen op FemME.

Marina: Amanda (partner van Sander Gommans – red.) is nu zwanger van een tweeling dus we doen momenteel even niets, maar er komen wel weer shows aan hoop ik. Ze zijn aan het onderhandelen met FemME over de headlinerspot. Dat is alles wat ik erover kan zeggen.

Er zijn vandaag nog vier namen bekendgemaakt. De opzet van het festival is wat kleiner dan een paar jaar geleden.

Eelco: Er komen veel grote bands binnen het female fronted-genre uit Nederland. In het buitenland staan ze te springen om Epica, Within Temptation en Delain te zien, maar hier geven ze er minder om. Alle bands uit het buitenland willen graag op het festival spelen, maar ik denk dat de markt wat overspannen is. Het is ook een van de redenen waarom ik met Phantom Elite graag naar het buitenland wilde, zelfs al was het met een eerste tour zonder album.

Marina: We zijn geen lokale band. We zijn online begonnen zonder lokale shows te spelen. Ons publiek is dus ook zeer verspreid. We hebben wel een kleine fanbase, maar ze komen overal vandaan.

Eelco: De meeste bands beginnen lokaal en van daaruit begint men de fanbase langzaam uit te breiden. Wij moeten nu kijken waar onze fans zich bevinden, die plekken eruit pikken om shows te gaan spelen en op die manier groeien. Ik doe het liever op onze manier. We moeten gaan ervaren hoe dat werkt. We hebben in de afgelopen twee weken veel geleerd wat dat betreft, op verschillende terreinen.

Wat zijn jullie meest geslaagde optredens van de afgelopen twee weken?

Marina: Londen. We hebben daar enorm veel plezier beleefd. We speelden daar net als vandaag met Elyose en Angel Nation. Angel Nation komt daarvandaan en was de headliner. Er kwamen behoorlijk veel mensen op het optreden af. Mensen stonden open voor onze muziek en waardeerden onze show. Mannheim in Duitsland was ook leuk. Enthousiaste mensen daar, veel Exit Eden-fans (lacht).

Eelco: Er zijn zelfs mensen die daar waren, die gisteren naar Keulen zijn gereisd om ons nogmaals te zien.

En er komen vandaag mensen die eerder in de tour al een show hebben bijgewoond las ik in de reacties op Facebook.

Eelco: Ja, het laat zien hoe toegewijd men in deze scene is. Het is geen grote wereld, maar men is toegewijd. De afstand tussen bands en fans is heel klein.

Marina:Je hebt natuurlijk tegenwoordig social media, die die afstand verkleinen. Het is erg leuk om die laagdrempelige uitwisselingsmogelijkheid te hebben.

Phantom Elite

Zelfs als je nog geen album uit hebt gebracht, zie je tijdens de shows al mensen meezingen omdat ze op YouTube de video hebben gezien en de muziek hebben gehoord.

Marina: We hebben zelfs video’s van fans ontvangen waarin ze meezingen met de nummers, zelfs mannen die Wasteland zingen.

Eelco: Er waren gisteren mensen die het album besteld hadden en niet alleen de singles, maar het hele album meezongen.

Jullie doen heel veel zelf. Eelco, jij bent bezig met het regelen van concerten en Marina, jij bent bij het artwork betrokken als voormalig architect.

Marina: Wow, je bent goed voorbereid. Ik ben inderdaad bij het artwork betrokken.

Eelco: En ik inderdaad bij het organiseren. We doen momenteel inderdaad alles zelf. Het is een bewuste keuze omdat ik wil dat de band zo veel mogelijk leert. Het maakt de groep hechter en beter voorbereid. Stel dat het groter wordt en er boekingsbureaus, een label en een ontwerper bij komen kijken. Je moet dan weten wat je wilt om je eigen belang te dienen. In plaats van afhankelijk te zijn van mensen die je niet zo goed kent, is het beter om van de fouten die we nu maken te leren. Er is de afgelopen tijd veel werk verzet en we hebben ervan geleerd. Ik denk dat het ons een beter band heeft gemaakt. Tegelijkertijd moet ik er wel bij zeggen dat we op zoek zijn naar een professionele boeker die nieuwe deuren voor ons kan openen.

Marina: Dat is ook het grootste probleem. Als je zelf geen contact hebt, loop je vroeg of laat vast. Financieel zijn onze mogelijkheden natuurlijk ook beperkt.

Eelco: Er zit veel van ons eigen geld in het album.

Een band als Leprous is pas geld gaan verdienen na het derde of vierde album. Tot die tijd zaten ze in de schulden omdat ze zoveel hadden geïnvesteerd.

Eelco: Als je het wilt doen op het niveau waarop zij het doen, komt er heel veel geld bij kijken. Toen ze besloten met een label samen te gaan werken dat wel wilde investeren in hun toekomst, gaf het label wel aan dat ze begrijpelijkerwijs zelf ook een deel wilden terugzien van de investering. Er gaat dus een percentage van de opbrengsten, ook van tours, naar zo’n label. Je bent jaren bezig om er zelf geld mee te gaan verdienen. Ik hoef niet beroemd te worden en geen miljoen albums te verkopen. Laten we realistisch zijn: dat gaat niet gebeuren. Zolang we stappen blijven maken, vind ik het niet erg om de lange weg te gaan. Waar het mij om gaat vanavond is dat ik muziek speel waarvan ik hou, waarin ik heb geïnvesteerd en die ik ondersteun. Dat geldt voor ieder van ons vanaf het begin. Dat is waar het om gaat en wat de shows interessant houdt. Dat is wat de groep bij elkaar houdt.

Sander staat als officieel bandlid genoteerd. Wat is de toekomstige rol van Sander in Phantom Elite?

Marina: Zoals je weet is Sander niet geïnteresseerd in het live spelen. Desalniettemin wil hij wel graag betrokken zijn bij een band, één die hij kan helpen zich van nul af aan te gaan ontwikkelen. Eén waarbij hij deelneemt aan creatieve en managementbeslissingen, zonder daarbij de verplichting te hebben om live op te treden. Die mogelijkheid bood zichzelf aan toen het idee voor een HDK-liveband ontstond en intensiveerde toen we het potentieel allemaal zagen en er chemie ontstond om ons eigen ding te doen. Sindsdien heeft Sander op creatief en organisatorisch gebied steeds met ons samengewerkt. Zolang we in deze band geloven, blijft iedereen er hard voor werken om Phantom Elite te laten groeien.

[ Terug naar de Interviews ]