Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

24-06-2017

Interview: Saille
Met Kevin de Leener
Door Marc
Geplaatst in maart 2017

Saille wist in 2014 indruk te maken met het derde album Eldritch. Op de nieuwe plaat Gnosis (Grieks voor kennis) laat Saille een ander geluid horen. Krachtiger en met minder franje. Als statement is daarom ook het logo aangepast. Marc sprak met drummer Kevin de Leener over de veranderingen binnen Saille.

Saille

De muziek op Irreversible Decay is geschreven door Dries Gaerdelen. Ook op Ritu staan de toetsen centraal, maar op Eldritch staan de gitaarpartijen veel sterker op de voorgrond. Gnosis lijkt meer een totaalpakket, maar is tevens back to basic.

Klopt, we zijn op natuurlijke wijze eigenlijk steeds meer geëvolueerd naar minder keys en klassieke instrumenten. Het ‘zachtere’ kantje zeg maar, heeft gaandeweg meer plaatsgemaakt voor het rauwere gitaarwerk en snellere stukken. Dat kwam voor deze plaat deels door de situatie (line-up wissels en door tijdsdruk konden we geen arrangementen uitwerken voor de klassieke instrumenten), maar het was mede gestuwd door een bewuste keuze. We zijn nog steeds fan van het vroegere werk, maar we zochten al een tijdje naar een rauwere, meer organische versie van Saille. Dus het kwam eigenlijk allemaal mooi uit qua timing.

Hoe verliep het schrijfproces voor deze plaat?

Het schrijfproces voor Gnosis is niet heel anders verlopen dan bij Eldritch. We zijn geen traditionele groep die ervoor kiest om in een repetitiehok te kruipen en te blijven jammen tot er iets uitkomt. We wonen allemaal tamelijk ver van elkaar en dat is gewoon moeilijk te realiseren. Ideeën voor nummers komen van bijna iedereen, maar onze gitarist Reinier Schenk heeft het grootste deel van de nummers voor Gnosis geschreven. Dat begint meestal met (een deel van) een nummer dat hij klaarstoomt met een basic drumcomputer. We nemen dit allemaal apart door, doen suggesties, doen aanpassingen qua aantal herhalingen etcetera, tot we tot een compromis komen waar we ons allemaal in kunnen vinden. Then the fun begins. Er worden zangpartijen uitgewerkt, ik neem de drums voor mijn rekening en neem daarmee demo’s op. Hetzelfde geldt voor de baspartijen, solopartijen en keys. Wanneer we er allemaal tevreden over zijn, is het nummer in principe klaar om op te nemen.

Gnosis is een conceptalbum, waarbij Dennie Grondelaers is geïnspireerd door het werk The Poem Of Fire van de Russische componist Alexander Scriabin. De teksten handelen over het Prometheaanse denken en de duivelse tegenhanger, ofwel de potentieel verwoestende gevolgen daarvan. Hoe ontstaat zo’n album?

Het albumconcept en de onderwerpen per nummer waren al in grote lijnen bepaald voordat de eerste nummers klaar waren. Dennie is meestal al kanttekeningen aan het maken voor drie albums verder. Wat daar tegen die tijd effectief nog van overeind blijft, is een andere zaak. De nummers en hun structuur hebben daardoor erg weinig invloed op de thematiek. Het is iets wat wel lijkt te werken, mede omdat Dennie een goed idee heeft van wat hij kan verwachten van de anderen in Saille.

Schrijft Dennie zijn teksten bij de muziek, of wordt de muziek bij de teksten geschreven?

Saille - Gnosis Op de vorige twee platen was het wel zo dat de teksten pas werden geschreven als hij een nummer binnenkreeg, wat het mogelijk maakte om een tekst volledig in de vorm van dat nummer te gieten. Voor Gnosis heeft hij bij wijze van experiment eens andersom gewerkt en eerst teksten geschreven om deze vervolgens in een nummer te duwen. Is hij er helemaal tevreden over? Zeker nog niet volledig, maar omdat het een nieuwe manier van werken is, noemt hij het ‘de leercurve’, haha. Het heeft in ieder geval als voordeel dat hij tijdens het schrijven minder gelimiteerd is door ritme en plaatsing. Het nadeel is wel dat hij al snel een grote lap tekst heeft, wat het inpassen van die tekst soms tot een serieuze uitdaging maakt.

Wat meteen opvalt, is de organische sound van Gnosis. Voor Eldritch hebben jullie gewerkt met een aantal klassieke muzikanten en daarbij paste een heldere sound. Als er kritiek kwam op de plaat, dan betrof het de cleane productie. Zijn jullie het daarmee eens?

De productie is altijd een heikel punt, voor iedere plaat opnieuw. Het eindresultaat van Eldritch had naar onze mening inderdaad wel wat rauwer geklonken mogen hebben. Als ik voor mezelf spreek, dan was ik voornamelijk ontevreden over het geluid van de drums op Eldritch. Resampling van drums is helaas al een tijdje common practice. Maar ergens in het proces zijn samples gebruikt waar ik me totaal niet in kon vinden. Vooral de snaredrum klonk veel te mechanisch. Ik steek altijd veel details in mijn drumpartijen en die waren helaas verzonken in het massieve geluid. Voor Gnosis wilden we wat dat betreft met een schone lei beginnen. Voor aanvang hebben we bij de studio duidelijk gemaakt wat we wilden en daar hebben ze bij Hertz prima rekening mee gehouden.

Eldritch is door omstandigheden opgenomen in verschillende thuisstudio’s. Voor Gnosis is alles weer opgenomen in één studio?

Niet echt, ook Gnosis werd in onze eigen studio’s opgenomen. Ik kan gelukkig zelf mijn drums opnemen en ook de zang werd bij mij gedaan. Reinier nam de gitaren en bas voor zijn rekening en de keys werden door Dries opgenomen. Achteraf stuurden we wel alles naar Hertz en daar hebben ze de mix en mastering voor hun rekening genomen.

Hoe verliepen de opnames?

Niet altijd van een leien dakje. Tijdens de preproductie heb ik vocht binnengekregen in mijn studio. Ik heb alles snel weg moeten halen. Uiteindelijk heb ik voor de echte opnames met een tijdelijke opstelling gewerkt, maar al met al is het nog goedgekomen. Ik sta er altijd op om mijn drums met een ‘live-gevoel’ op te nemen. Ik werk niet graag stukje voor stukje, maar neem het volledige nummer in een keer op. Zo maak ik verschillende takes per nummer en kies dan de beste passages uit iedere opname. Vervolgens neem ik alles met dezelfde feel opnieuw op (of edit de beste take), zodat alles mooi bij elkaar past en de essentie bevat van wat ik wilde bereiken.

Er zitten fraaie passages met klassieke instrumenten in Before The Crawling Chaos. De ervaring om deze goed op te nemen is aanwezig en het klinkt authentiek, met uitzondering van de eindklanken. Zijn het gastmuzikanten of toch midi-klonen?

Dat is allemaal het resultaat van het inzicht van Dries Gaerdelen. Geen gastmuzikanten dus, tenzij we Dries zo zouden beschouwen. Voor mij maakt Dries nog steeds deel uit van het geheel. Dus ja, toch midi-klonen, maar het heeft inderdaad een heel authentiek gevoel.

Het instrumentale Magnus Opus heeft mij volledig verrast. Het is een beetje Iron Maiden meets folk en meer een rustpunt dan een interlude voor de afsluiter. Hoe is deze track tot stand gekomen?

Dat was een idee van onze bassist Kristof van Iseghem. Hij kwam met een baslijn om eventueel uit te werken tot een nummer en dat hebben we dan ook gedaan. Het past inderdaad prima als adempauze tussen de rest van de nummers, maar maakt ook een mooie overgang naar de afsluiter.

De mix en mastering van Gnosis zijn door de gebroeders Wieslawscy gedaan in de Hertz Studio. Zijn jullie volledig tevreden over het resultaat?

Best wel. Er zijn altijd bepaalde punten die je toch liever wat anders had gezien, maar dat is dan weer het nadeel van alles op afstand doen. Op dat moment ben je eigenlijk best vaak aanwezig in de studio om meteen feedback te geven. Voor hen is het soms niet duidelijk wat je echt bedoelt wanneer je via mail of telefoon communiceert. Maar over het algemeen zijn we erg tevreden. Het klinkt proper, maar niet afgelekt. Organisch, maar niet jaren tachtig. De keys staan wat ons betreft ook perfect in de mix. Ze zitten erin en zijn hoorbaar, maar staan niet meer op de voorgrond. Dat was het doel dat we voor ogen hadden.

Saille begon als studioproject van Dries. Hij maakt niet langer actief deel uit van de band, maar is nog wel erbij betrokken. Is het enige verschil dat hij niet langer op het podium staat?

Dries nam in zijn tijd bij Saille een heleboel taken voor zijn rekening. Hij ontwierp en onderhield grotendeels de website, had de contacten met grafisch ontwerpers, fotografen en bookers. Hij regelde bij optredens de afhandeling met de promotor of organisator en de merchandise. Dat zijn allemaal zaken die we hebben moeten herverdelen door zijn vertrek. Op het podium is dat hij er niet meer staat natuurlijk het enige dat je merkt. Dat heeft dan ook weer als voordeel dat er een instrument minder opgesteld en afgemixt moet worden, haha.

Niet alleen Dries is gestopt, maar ook Jonathan Vanderwal is vertrokken. Waarom dat besluit?

Jonathan is om persoonlijke redenen vertrokken. Hij voelde zich al langer steeds minder betrokken bij de groep. Het was voor hem gewoon tijd voor iets anders helaas. Spijtig, want ik kon het altijd goed met hem vinden. Jonathan is een superkerel en net als Reinier ook een fantastische gitarist.

Saille

De nieuwe gitarist is Collin Boone. Ik ken hem als bassist van Powerstroke. Wat voegt Collin toe aan Saille?

Veel fun en rockstergehalte, haha. Nee, serieus, Collin is een muzikant uit duizenden. Die kerel is eigenlijk nog piepjong, maar een echte virtuoos. Hij heeft daarnaast een heel rustige attitude, wat het makkelijk maakt om mee on the road te zijn. Hij was net te laat om nog een bijdrage te leveren aan Gnosis, maar dat kan hij op de volgende platen goedmaken.

De afgelopen jaren hebben jullie opgetreden op Nederlandse festivals als Eindhoven Metal Meeting, Tattoofest, Solarfest en Stonehenge Indoor. Een collega merkte al eens op dat Saille dan soms een vreemde eend in de bijt is. Wat vind je daar zelf van?

Dat kan ik wel beamen. Zeker wanneer de andere groepen voornamelijk death metal spelen sta je daar nogal vreemd tussen met je melodische black metal. Maar desondanks waren het steeds prima ervaringen. We hebben er altijd een aantal nieuwe fans aan overgehouden, of we kregen achteraf te horen dat mensen speciaal voor ons waren gekomen. Persoonlijk vind ik die afwisseling goed. Ik ga ook liever naar optredens waar een beetje van alles te krijgen is in plaats van enkel een specifiek genre. De metalscene is toch al verdeeld genoeg in al zijn subgenres.

Bloodstock en Summer Breeze zullen ongetwijfeld hoogtepunten zijn geweest. Jullie zijn al geboekt voor Metal Over Malta in maart en dat wordt de releasehow. Ook festivals in Bulgarije en Tsjechië staan al in de agenda. Staan er shows of festivals dichter bij huis in de agenda?

Jazeker, zo spelen we bijvoorbeeld op 10 juni in Roeselare (de thuishaven van onze bassist) en op 8 juli zijn we te vinden op Antwerp Metalfest. Het merendeel van onze optredens is wel steeds in het buitenland. Klagen doen we daarover natuurlijk niet. Het is altijd fun on the road en zo leer je de metalscene in andere landen ook beter kennen. Festivals als Bloodstock en Summer Breeze, maar ook Ragnarök en Dark Easter Metal Meeting blijven uiteraard wel in onze geheugens gegrift.

Wil je nog iets kwijt aan de lezers van Metalfan.nl?

Bedankt voor het interview! Geef onze nieuwe plaat Gnosis zeker een kans. Het is een kant van Saille die velen wellicht niet kennen. We kunnen niet wachten om de nummers live te brengen. Houd onze Facebookpagina, website en andere sociale media zeker in de gaten en hopelijk tot op een van de shows.

[ Terug naar de Interviews ]