Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Doodseskader
  • Embrace Your Punishment, Diaroe, Subvergence en Man As Plague
  • Reformist, Abyss Above en Zubzero
  • 29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
    28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ari Nissilä (Catamenia) - 52
  • Daniel Cardoso (Anathema) - 43
  • Douglas J. Sylvia (Fear Of God) - 59
  • Enrico Canu (Heimdall) - 38
  • Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40
Interview

Death Alley
Met Oeds Beydals
Door Ruud
Geplaatst in juni 2015
Net zoals jaren geleden het geval was met Powervice, ontspruit er nieuw leven na de split. Toen zagen Vanderbuyst en The Devil's Blood het levenslicht en nadat die laatste begin 2013 plotseling stopte, zag Oeds Beydals (noodgedwongen) de kans om echt iets van Death Alley maken. Samen met zijn oude moatjes van Gewapend Beton en Dennis Duijnhouwer van Mühr werd een nieuwe hardrockband opgezet, waarvan de roots duidelijk in de punk liggen.

In ruim twee jaar tijd is deze formatie hard gegroeid en onlangs verscheen de eerste langspeler in de betere platenzaken. Met Black Magick Boogieland laat Death Alley horen tot de interessantste nieuwe bands van eigen bodem te behoren. We kwamen in contact met Oeds Beydals en dus kon een interview niet uitblijven. Een erg vriendelijke vent die wellicht niet de meest spraakzame is. Hij spreekt ongetwijfeld liever via zijn gitaar, maar we hebben wel het nodige uit hem weten te peuteren.

Death Alley

Was het oprichten van Death Alley na de split van The Devil’s Blood de meest logische keuze?

Het formeren van een nieuwe band was tijdens The Devils Blood al aan de gang. Toen The Devil’s Blood stopte, was er wel aanzienlijk meer tijd om er echt iets van te maken.

Omschrijf je gevoel bij Black Magick Boogieland.

Alles wat ik muzikaal wilde vertellen afgelopen anderhalf jaar.

Vanwaar de ‘ck’ spelling van Magick?

Magic ziet er niet uit.

Waar gaan de teksten over?

Uitdaging, acceptatie, oppositie en waanzin.

Wat is de opzet van jullie muziek? Welke (muzikale) richting willen jullie op?

De opzet is eigenlijk om op een natuurlijke manier onze sound te vinden. We willen dus het DNA van de bandleden gebruiken, zodat niks geforceerd klinkt. Het moet niet al te doordacht gebeuren, maar juist op een oprechte manier evolueren.

Hoe zou je de groei van Death Alley sinds de oprichting omschrijven?

Bizar. Elke week verbaas ik me er weer over. Ik denk dat de band op elk vlak echt grote sprongen maakt. Individueel en als band hebben we ons plafond nog lang niet bereikt.

Welke bands/invloeden hebben volgens jou hun stempel op Death Alley gedrukt?

Op onze debuutplaat hoor je duidelijk Motörhead, Captain Beyond, MC5 en Blue Öyster Cult, maar je hoort zeker ook onze eerdere projecten er in terug: The Devil’s blood, Mühr en Gewapend Beton.

Wat zijn de reacties op jullie debuutplaat vanuit het buitenland?

Over het algemeen heel goed. Ik heb nog geen slechte review gezien en vind het ook heel gaaf dat ik merk dat iedereen zijn eigen favoriet heeft op de plaat.

De keus voor Pieter Kloos als producer is zeker nooit een keus geweest, of wel?

We waren er weken over aan het peinzen, maar het was uiteindelijk vrij duidelijk dat dit de enige weg was.

Hoe komt het dat jullie, ondanks praktisch alle andere The Devil’s Blood-gerelateerde bands, niet getekend hebben bij Ván Records?

Onze eerste single kwam uit op Ván en het is echt te gek dat we dat nog samen met Sven hebben kunnen doen. Hij is echt een gast die heel veel hart heeft voor muziek. Maar omdat ik een aardige tijd heb rondgelopen in deze scene, weet ik dat er ook labels zijn die muzikaal een iets betere match zijn voor Death Alley. Als je nu bij Tee Pee Records ziet wat ze hebben uitgebracht in de afgelopen jaren en aan nieuwe bands hebben getekend dan denk ik dat Death Alley in perfect gezelschap is.

Wat was je rol bij Selim Lemouchi And His Enemies?

Kort nadat The Devil’s Blood stopte, belde Selim mij met de vraag of ik zin had om mee te doen aan zijn nieuwe project. Ik was eigenlijk nog pissig over de gang van zaken met The Devil’s Blood, maar voelde wel dat ik dit niet wilde missen. Mijn rol in ‘The Enemies’ was elke keer anders. Dat was ook de insteek. Het was minder geregisseerd dan The Devil’s Blood. Ik speelde mee op de eerste release: Mens Animus Corpus. Micha, Selim en ik deden alle live takes en Selim de dubs. Op de full length speel ik gitaarsolo op Next Stop, Universe B en Deep Dark Waters. De drie live shows die ik met ze speelde, waarvan er maar twee met Selim waren, verschilden ook compleet van elkaar.

Wat betekende Selim voor jou?

Ik was behoorlijk fan van zijn werk. Al voordat ik door hem werd benadert om gitaar te spelen in zijn band. The Devil’s Blood was de ultieme band om in te spelen voor mij. Hij was op een gegeven moment mijn baas, collega en vriend. Niet altijd makkelijk om mee te werken, maar ik nam het voor lief en bleef loyaal omdat er op dat moment niemand in mijn omgeving was die zoveel te zeggen en zulke urgente ideeën had die alles naar een hoger niveau tilden. Het was echt bijzonder en ben blij dat ik nog iets met hem heb opgenomen.

Death Alley

Wat zijn de belangrijkste lessen die je bij The Devil’s Blood geleerd hebt?

Hoe je kan veranderen, in korte tijd extreem boven jezelf uit kan stijgen en wat de kracht van het spirituele in muziek kan zijn.

Je stond laatst weer met Farida op het podium. Zijn jullie van plan om vaker iets samen te doen?

Graag.

Jullie hebben duidelijke roots in de (Amsterdamse) punkscene. Hoe wordt er vanuit die hoek naar Death Alley gekeken?

Ik vind het ook moeilijk om zoiets te zeggen over een ‘scene’. Sommigen trekken het, andere niet. Er waren ook al lui die afhaakten bij de laatste plaat van Gewapend Beton, maar het interesseert me niet zoveel.

Hoe ziet de toekomst van Death Alley eruit?

Er komen eerst nog een aantal clubshows aan en daarna een paar festivals. In september doen we een Europese tour van drie en een halve week met labelgenoten Joy. We zijn nog met een heel gaaf concept bezig met Shaking godspeed, waar we een aantal bijzondere optredens mee gaan doen in Nederland. En er zit een Amerikaanse tour in de pijpleiding waar hopelijk binnenkort meer over bekend wordt. Verder gaan we keihard aan nieuw materiaal werken.

Meer:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.