Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
    25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 44
  • Elyghen (Elvenking) - 46
  • Fish (Marillion) - 66
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 45
  • Ilia (Arafel) - 43
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 42
  • Michael Wagener (producent) - 75
  • Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34
Concertreview

Kamelot, Adagio en Serenity
Op 29 september 2007 in Podium, Hardenberg
Tekst door Gilbert
Een week voor het ProgPower Europe festival konden de liefhebbers alvast terecht in Hardenberg en Heerhugowaard voor een avondje progressieve powermetal. Bij aankomst in Hardenberg staat voor de ingang van het sfeervolle Podium een lange rij wachtenden. Als iedereen binnen is, is de zaal bijna vol. Headliner Kamelot heeft in Nederland dankzij een reeks topalbums en concerten inmiddels een behoorlijke fanschare opgebouwd. Dit is het derde deel van de toernee voor het album Ghost Opera en na uitverkochte concerten in de Boerderij en Plato in maart en een optreden op Fields Of Rock in juni doen de heren wederom ons land aan. Kamelot houdt van Nederland.

Wanneer ik de zaal binnentreed, is opener Serenity net van start gegaan. De Oostenrijkse formatie maakt een sympathieke indruk en krijgt de handen al snel op elkaar. Het songmateriaal, dat afkomstig is van het dit jaar verschenen debuutalbum Words Untold & Dreams Unlived, ligt gemakkelijk in het gehoor. De zang van Georg Neuhauser is sterk, evenals de achtergrondvocalen, wat goed te horen is tijdens het nagenoeg acapella einde van Circle Of My 2nd Life. Ondanks dat het geluid wat schel is, zit aan het einde van de half uur durende set de sfeer in het publiek er al goed in, waarbij zelfs om een toegift gevraagd wordt. Aan dat verzoek kan Serenity geen gehoor geven, want de tweede band staat al klaar.

De drie albums van het Franse Adagio hebben lovende recensies gekregen, dus ik was benieuwd hoe de band het er live van af zou brengen. Muzikaal staat Adagio voor de nodige neoklassieke krachtpatserij, waarbij met name gitarist Stéphan Forté en (de apparatuur van) toetsenist Kevin Codfert indruk maken. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan goede zang en composities dan aan instrumentale hoogstandjes en de vonk slaat daarom bij mij niet over. De Braziliaanse zanger Gustavo Monsanto komt wat schreeuwerig over en het drumgeluid lijkt niet goed afgesteld. Wat de setlist betreft valt op dat alleen nummers van het debuut Sanctus Ignis en het meest recente album Dominate gespeeld worden, terwijl het veelgeprezen Underworld wordt overgeslagen. Het publiek reageert positief, maar is minder enthousiast dan bij Serenity en vraagt na veertig minuten niet om een encore. Zelfs bij de geslaagde coverversie van de titelsong van de jaren tachtig televisieserie Fame slaat de vlam niet in de pan.

Dat is bij het optreden van Kamelot wel anders. Vanaf het moment dat de Duitse achtergrondvocaliste het podium met een viool in de hand betreedt voor het intro Solitaire, gaat het publiek los. De voorafgaande avond is dit deel van de toernee voor Kamelot nochtans op ongelukkige wijze begonnen. Nadat een stroomstoring voor aanvang van het concert in Londen al voor de nodige problemen had gezorgd, sloeg het noodlot bij het eerste nummer direct toe. Bassist Sean Tibbetts, die al eerder deel uitmaakte van Kamelot en Glenn Barry op deze toernee vervangt, disloceerde zijn knie. Hij is vandaag geholpen in het ziekenhuis van Hardenberg en zit gedurende het gehele optreden in een stoel. Tibbetts verbijt echter de pijn en speelt, net als de rest van de band, uitstekend. Wel is het vervelend voor hem dat Kamelot aan het einde van de show tot twee keer toe terugkeert voor een toegift. Dat betekent dat Tibbetts twee keer het podium af en op mag strompelen, ondersteund door één van zijn (tijdelijke) collega’s.

De nadruk ligt bij de setlist op de laatste twee albums. Dan zou ik kunnen gaan klagen dat er zo weinig van Karma en Epica gespeeld wordt en niets van de daaraan voorafgaande albums, maar dat is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat ik het jammer vind dat het concert na anderhalf uur is afgelopen. Want de gespeelde songs zijn stuk voor stuk krakers van formaat. Inmiddels heeft Kamelot zoveel goede songs uitgebracht dat het moeilijk wordt om te kiezen en het is logisch dat de heren trots zijn op hun recente werk. Al heeft het dit jaar verschenen Ghost Opera minder lovende recensies geoogst dan de voorgangers, nummers als Rule The World, The Human Stain (waar zojuist een videoclip voor is gemaakt) en de titelsong staan live als een huis. Voor mij is Ghost Opera weer een kandidaat voor het eindejaarslijstje.

Mijn eerste puntje van kritiek op dit optreden van Kamelot is dat de zang naar mijn idee wat zacht staat, maar misschien komt dat doordat ik Roy Khan een fantastische zanger vind en zijn stem graag voorin de mix geplaatst zie. Het tweede kritiekpunt is dat als je de band dit jaar al aan het werk hebt gezien op eerdere delen van de toernee, de show wat voorspelbaar wordt. Een kleine vuurshow aan het begin van de set tijdens When The Lights Are Down, een grotere vuurshow bij het slotnummer March Of Mephisto, de instrumentale intermezzo’s, de duetten met de achtergrondzangeres, de interactie met het publiek tijdens Forever, het biedt weinig verrassingen. Khan hoeft niet eens meer voor te zingen, een groot deel van het publiek weet al wat er verwacht wordt tijdens de meezingsessie.

Khan kondigt overigens tijdens dit optreden aan dat in april de band alweer naar Nederland zal komen voor een optreden in Paradiso en vraagt het hele publiek van vanavond om bij die show aanwezig te zijn. Dan hoop ik toch wel op wat nieuwe showelementen of een heel andere setlist, anders sla ik een keertje over. Als je Kamelot nog nooit live hebt gezien, raad ik je echter zeker aan om op zondag 6 april naar het concert in Paradiso te gaan.

Setlist Kamelot
1. Solitaire
2. Rule The World
3. When The Lights Are Down
4. Soul Society
5. Mourning Star
6. Descent Of The Archangel
7. Abandoned
8. The Human Stain
9. Instrumentaal intermezzo
10. Center Of The Universe
11. Keyboard solo
12. The Haunting (Somewhere In Time)
13. Forever
14. Ghost Opera
15. Love You To Death
16. Karma
17. March Of Mephisto

Setlist Adagio
1. Arcanas Tenebrae / Dominate
2. Second Sight
3. Fire Forever
4. Terror Jungle
5. Panem Et Circences
6. Fame
7. In Nomine

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Reactie van een Metalfan op 11-10-2007 om 22:07u


Het was zeker een erg gaaf optreden. Kamelot Rules the World.

Reactie van Napo op 12-10-2007 om 00:45u


Dit was mijn eerste keer Kamelot en zeker niet de laatste keer. De muziek was gaaf en de show goed. Die zanger van Adagio vroeg wel veel te veel van het publiek. Het is goed dat hij het publiek probeert op te zwepen, maar hij vroeg iedere seconde zonder zang om mee klappen. Verder had hij een lied waar hij het publiek een deel van het refrein wilde laten zingen, maar volgens mij wist een groot deel van het publiek de tekst niet, dus dat werkte gewoon niet...

Reactie van RD op 12-10-2007 om 16:44u


Ik heb Kamelot nu al vele malen gezien en ik mis in de review een aantal kritiekpunten. Roy was bijzonder slecht bij stem (daarom stond hij denk ik ook zo zacht) en liet in sommige gevallen de achtergrondtape het werk doen. Ook de geplaybackte viool is leuk voor de show maar wel een beetje suf. En ook de verschillende outfits van Roy, die hij al sinds de Black Halo tour aan heeft, heb ik nu wel gezien. Het is een supergoede band en ze kunnen zeker beter dan deze avond, hopelijk weer in Paradiso.

Reactie van een Metalfan op 13-10-2007 om 19:02u


Toch altijd wel leuk Kamelot, ondanks dat ik ze dit jaar al had gezien. Ik was oorspronkelijk niet van plan om te gaan maar Serenity in het voorprogramma bracht daar verandering in. Wat aandacht voor Serenity zou deze site niet misstaan.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.