18-10-2017

Epica gaat het met het Metropole Orkest doen
Geplaatst op 01 augustus 2017 om 12:13u

Epica kan een nieuw wapenfeit op zijn toch al omvangrijke palmares bijschrijven. Zojuist is deze Nederlandse symfonische metalband uit meer dan 650 deelnemers uitgeroepen tot winnaar van de muzikale wedstrijd Metropole Orkest met..., die door het Metropole Orkest zelf eerder dit jaar werd geïnitieerd. Het doel: bewijzen dat dit internationaal gerenommeerde orkest (o.a. winnaar van 3 Grammy Awards) alle muziekstijlen kan spelen én met veel plezier samenwerkt met nieuw en gevestigd talent uit Nederland.

Het is overigens niet voor het eerst dat Epica met een symfonie-orkest gaat samenwerken. In maart 2013 gaf de band ter viering van zijn tienjarig jubileum voor 5000 bezoekers een spectaculair en uniek drie uur durend concert met een 70-koppig Hongaars koor & orkest in een uitverkocht Klokgebouw in Eindhoven.

Op 31 januari 2017 startte op de website www.mo.nl de campagne Metropole Orkest met... Tot vandaag 12.00 uur kon het Nederlandse nationale publiek meebeslissen over welke Nederlandse artiest uiteindelijk een track op gaat nemen met het orkest. Meer dan 650 zangers, rappers, producers, instrumentalisten en bands werden aangedragen en ruim 67.000 keer werd de stemknop ingedrukt. De vijftig artiesten met de meeste stemmen eindigden in een shortlist waarop tijdens een nieuwe (tweede) ronde tot vandaag opnieuw gestemd kon worden. Epica voerde deze Top-50 van meet af aan en blijkt nu dus de overtuigende winnaar te zijn.

De komende tijd zullen het Metropole Orkest en Epica samen de perfecte track uitkiezen, het nummer arrangeren voor orkest om vervolgens over een paar maanden de studio in Hilversum in te duiken om het nummer te vereeuwigen.

Dit najaar is Epica overigens nog drie maal in eigen land te zien. In oktober staat de band in Zwolle, Haarlem en Nijmegen.