18-10-2017

Preview Headbanger's Balls Fest
Geplaatst op 19 april 2017 om 09:00u

Op zaterdag 6 mei vindt in het Belgische Izegem het jaarlijkse Headbanger’s Balls Fest plaats. Op de zesde editie staan naast Belgische acts het Duitse Freedom Call en de Zweedse headliner Amaranthe. De afgelopen jaren raakte het festival steeds uitverkocht en ook dit jaar loopt de kaartverkoop goed. Met De Leest in Izegem is er gekozen voor een nieuw onderkomen en de catering is uitgebreid. We blikken alvast vooruit.

Het festival is begonnen als initiatief van drie jongens die bij hun sportclub aan de bar zaten en zich stoorden aan de standaardmuziek in gelegenheden. Ze organiseerden aan geslaagd avondje metal in 2012 bij de Tennisclub Isis voor tachtig bezoekers met twee livebands en twee dj’s. In 2013 groeide het evenement uit tot vierhonderd bezoekers en vier bands. In 2014 staat de eerste buitenlandse act geprogrammeerd, het Nederlandse Izegrim. Het evenement is uitverkocht. Onder andere Thurisaz en Dyscordia staan er geprogrammeerd. Ook de jaren erna gaat het prima. Het festival vindt dan plaats in ’t Sok te Kachtem. Een aantal bands keert terug en Vicious Rumors en Evergrey zijn headliners. In 2017 staan er voor het eerst acht bands geprogrammeerd.

Headbanger's Balls Fest

De opener van het festival is Immanent Distance, een melodieuze metalband uit Kuurne die tevens elementen uit de progressieve en symfonische hoek in zijn composities verwerkt. Denk aan een mix van Symphony X, Dream Theater, Iron Maiden, Dyscordia, Threshold, Circus Maximus etcetera. In februari 2013 verschijnt het debuut Immanent Distance 649: Diary Of A Murderer Pt I. Daarop is zangeres Maaike nog te horen, maar inmiddels heeft zij het veld geruimd voor leadzanger Mike en backingvocaliste Vanessa. De formatie komt dit jaar met de opvolger Shadows Of The Past, de climax van het tweedelige concept.

Bij de volgende band gaat het er een stuk harder en agressiever aan toe. At The Front speelt groovy thrash metal met als invloeden onder andere Machine Head en Sepultura. De eerste incarnatie dateert al uit 1993, maar na een periode van inactiviteit werd de band met een deels andere line-up nieuw leven ingeblazen in 2014. De West-Vlaanderse groep bracht in 2016 zijn eerste ep Plan B uit.

Het optreden van Fields Of Troy op de vorige editie van het festival in 2016 is de organisatie zo goed bevallen, dat de rockers uit Torhout opnieuw op Headbanger’s Balls Fest staan. De mix van grunge, rock en metal à la Tremonti, Alter Bridge en Alice In Chains ligt lekker in het gehoor. De productieve West-Vlamingen brachten met Hardship (2016) alweer de vierde release in hun bestaan uit.

Ook Thurisaz stond al meerdere keren op het festival geprogrammeerd. De Belgische atmosferische extreme metalband viert dit jaar het twintigjarig bestaan. Dat doet het met een ruime discografie onder de arm, waaronder het uitstekende The Pulse Of Mourning (2015). Verwacht sfeervolle, melancholische metal in het straatje van Swallow The Sun, Novembers Doom, Saturnus en Insomnium.

De heavy riffin’ rock van Cowboys & Aliens toont de enorme diversiteit van het festival in Izegem. Er is wat dat betreft voor ieder wat wils, van rock tot thrash, van progressieve klanken tot grunts. Het ervaren kwartet uit Brugge, dat wellicht nieuwe nummers ten gehore gaat brengen, behoort inmiddels tot het cultureel erfgoed van de Brugse kleigrond vanwege de hoofdprijs in de categorie “Hardste Decibels” op het ‘homecoming concert’ op Daverend in de hoofdstad van West-Vlaanderen.

Voor een vrolijke noot moet je bij Freedom Call zijn. De Duitsers zorgen met hun happy power metal ongetwijfeld voor een positieve stemming. Met maar liefst negen platen kunnen ze uit een groot aantal nummers kiezen, maar Metal Is For Everyone, Power & Glory, Warriors en Tears Of Babylon zullen naar verwachting toch wel de revue passeren.

De kwaliteitsmetal van Dyscordia brengt in het buitenland nog niet heel veel bezoekers op de been, maar in eigen land weet men de kwalitatief hoogwaardige progressieve metal uit Kortrijk wel te waarderen. Een groot deel van de fanclub zal zeker aanwezig zijn voor deze subheadliner die al een aantal keren op Headbanger’s Balls Fest stond.

Headliner is het Zweedse Amaranthe. De band met maar liefst drie vocalisten behoeft eigenlijk geen introductie. Na een maal beluisteren is er geen terugkeer meer. De verleidelijke metal is verslavend, mierzoet en supercatchy. Met Maximalism hebben Elize Ryd en haar mannen gekozen voor een radiovriendelijkere sound, maar de oudere tracks met een mix van melodeath, metalcore, power metal en elektronica zullen ongetwijfeld ook op de setlist staan. Een energieke en spontane show is altijd gegarandeerd met Amaranthe.

Headbanger's Balls Fest vindt plaats op zaterdag 6 mei in De Leest te Izegem vanaf 14.00 uur tot middernacht. De eerste band begint om 14.30 uur te spelen. Kaarten kosten 20 euro in de voorverkoop (25 euro aan de deur). Meer informatie vind je op www.headbangersballs.be.