18-10-2019

Zes nieuwe clips met o.a. Signum Regis en Kadavar
Geplaatst op 17-10-2019 om 21:05u

Op 22 november releaset Napalm Records Skyblood van Skyblood. Onder die naam opereert het soloproject van Mats Levén, die we kennen van Candlemass, Therion, Krux, Yngwie Malmsteen en At Vance. Op dit solodebuut krijgt hij hulp van een aantal gastartiesten, waaronder Martin "Axe" Axenrot (Bloodbath, Opeth, Witchery), Nalley Påhlsson (Treat, Therion), Snowy Shaw (ex-KING DIAMOND) en Petter Karlsson (ex-Therion, Diablo Swing Orchestra).

De zuiderburen van Dyscordia hebben beelden online gezet bij Delete/Rewrite. Dat is de titeltrack van het in januari te verschijnen nieuwe album van de progressieve groep, die samenwerkte met Tony Lindgren (master) en Jens Bogren (mix, productie).

De progressieve deathcoregroep The Convalescence heeft een clip openbaar gemaakt bij The Pit. De track staat op het door Legend Recordings uitgebrachte Monument Of Misery. De formatie uit Toledo, Ohio, is sinds 2011 actief.

Scars is afkomstig van het debuutalbum Rejections van Pray Manticore. Vincent Baudry regisseerde de clip voor de metalformatie uit Toulouse, die sinds 2013 actief is en Suicide Silence, Whitechapel, Strapping Young Lad, All Shall Perish en Veil Of Maya als invloeden noemt.

Eerder deelden we de videoclip bij The Devil’s Master van Kadavar. Nu is het de beurt aan Demons In My Mind. Beide tracks staan op For The Dead Travel Fast, dat vorige week is uitgebracht door Nuclear Blast Records. Op 25 november staat het retrorocktrio samen met Pabst en Hällas in Orangerie At Botanique te Brussel en drie dagen later in Essigfabrik in Keulen.

Beyond The Storm Productions brengt op 22 november het nieuwe album van Signum Regis uit. Op The Seal Of A New World staat onder meer Never Surrender. De internationale formatie (Brazilië, Slowakije) is met de nieuwe collectie powermetal/rocksongs toe aan full-length nummer zes in twaalf jaar tijd.

Veel nieuwe namen voor Roadburn
Geplaatst op 17-10-2019 om 15:59u

Terwijl de Roadburn-kaarten over de toonbank vliegen (driekwart is al verkocht), maakt het festival ook nog even twaalf nieuwe optredens bekend. Dit zijn Oranssi Pazuzu (met albumpresentatie), Blanck Mass, Hangman's Chair (speelt Banlieu Triste in zijn geheel), Mizmor (speelt het nieuwe album Cairn integraal), SRSQ, Fvnerals, Crypt Sermon (speelt The Ruins Of Fading Light helemaal), Red Kite en Lana Del Rabies. Cloud Rat was al bevestigd, maar nu is bekendgemaakt dat de band niet één maar twee optredens zal verzorgen. Hetzelfde geldt voor Big Brave, maar daarbij wordt bij de tweede show samengewerkt met violiste Jessica Moss.

Eerder al waren James Kent (Pertubator) en singer-songwriter Emma Ruth Rundle aangewezen als curator. Kent maakt ook samen met Johannes Persson (Cult Of Luna) een speciaal muziekstuk voor Roadburn, evenals celliste Jo Quail. Ook Vile Creature en Bismuth slaan de handen ineen voor een uniek werk. Roadburn vindt volgend jaar plaats van 16 t/m 19 april in en rondom Poppodium 013 in Tilburg. Alle informatie, inclusief de volledige line-up, vind je op www.roadburn.nl.

Veel nieuwe namen voor Roadburn

Nieuwe clip van Fleddy Melculy
Geplaatst op 17-10-2019 om 12:00u

"Stop making stupid people famous!" Dat roept Fleddy Melculy in de nieuwe video Stop! en deze boodschap kunnen wij alleen maar toejuichen. Het nummer is afkomstig van het nieuwe, derde album, dat komend voorjaar uitkomt.

Vanaf maart is de Belgische band ook weer op tour en doet vele steden in België en Nederland aan. De lijst van tourdata, die nog niet eens compleet is, vind je als je verder leest.

Review: Urban Graveyard - Welcome To The Urban Graveyard
Geplaatst op 17-10-2019 om 11:00u

Review: Urban Graveyard - Welcome To The Urban GraveyardHet Zeeuwse Urban Graveyard bestaat twee jaar. Aanvankelijk speelt de groep onder de naam Stockholm Syndrome. De bandleden waren echter niet tevreden over deze naam. En aangezien er al te veel gelijknamige bands actief waren, koos de groep deze te veranderen in Urban Graveyard. Deze naam is ontleend aan een gelijknamig archeologisch boek. Welcome To The Urban Graveyard is het eerste wapenfeit van dit vijftal. Het genre? Vuige stonerrock.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Line-up Inferno Metal Festival rond
Geplaatst op 17-10-2019 om 10:25u

De line-up van Inferno Metal Festival is rond. Het Noorse festival heeft de laatste vijf namen bekendgemaakt en dat zijn Triumph of Death, Amorphis, Asphyx, Oranssi Pazuzu en The Great Old Ones. Eerder al waren onder meer Kreator, Mayhem, Venom, Gorgortoh, Marduk en Ihsahn bevestigd. Inferno vindt plaats van 9 t/m 12 april in en rondom de Rockefeller in Oslo. Een vierdagenpas kost 250 Noorse kronen. Tegelijk met het festival is er ook een conferentie waar diverse onderwerpen die betrekking hebben op de metalwereld, ter sprake komen. Alle informatie vind je op www.infernofestival.net.

Line-up Inferno Metal Festival rond

Review: Elvenking - Reader Of The Runes – Divination
Geplaatst op 16-10-2019 om 13:48u

Review: Elvenking - Reader Of The Runes – Divination De carrière van het Italiaanse Elvenking is niet groots, maar inmiddels wel constant. De folk/powermetalformatie debuteerde in 2001 met het prachtige Heathenreel, een uitermate frivool album dat nog steeds als een huis overeind staat. Een gouden toekomst leek in het verschiet te liggen voor Davide Moras (Damnagoras) en consorten, maar een combinatie van experimenteerdrift en domme pech stonden de groep in de weg. Ondanks dat de combinatie van enerverende, paganistisch getinte folk metal en opzwepende, fruitige power metal de potentie om een heel breed publiek te bekoren, is de band daarom nooit zo groot geworden als het had kunnen zijn.

Nieuwe clips met o.a. Black Stone Cherry en Despised Icon
Geplaatst op 15-10-2019 om 21:05u

Het eerste deel van de trilogie To Ride In Blood & Bathe In Greed van het Deense deathmetalkwintet Blood Eagle is inmiddels verschenen via Nuclear Blast Records. Daarop staat onder meer Impact Irreversible. Deel 2 verschijnt vrijdag, deel 3 op 22 november.

Op 15 november releaset diezelfde maatschappij Purgatory van Despised Icon. Hierbij een voorproefje in de vorm van een door Jessy Fuchs geregisseerde clip bij Snake In The Grass. Dat is de tweede single van de zesde full-length van de deathcorepioniers.

Nog meer nieuws van Nuclear Blast. Op 1 november brengt het label Sermon van de IJslandse hardcoregroep Une Misére uit. Bekijk hier de preview van het debuutalbum met de door Gunnar Ingi Jones geregisseerde video bij Failures.

De rockers van Black Stone Cherry, die een paar weken geleden nog in het voorprogramma stonden van Alice Cooper in 013 te Tilburg, hebben beelden online gezet bij All Your Love. Het originele nummer is geschreven door Otis Rush. De cover staat op Black To Blues Volume 2.

Op 22 november komt Hidden History Of The Human Race van Blood Incantation uit via Century Media Records. De Amerikaanse formatie speelt atmosferische death metal. “Inner Paths (To Outer Space) is een meditatieve reis door de cosmos van de menselijke geest”, aldus het kwartet uit Denver.

Tijdens de releaseshow van Until Dawn van Elvellon in 2018 zijn beelden opgenomen, die te zien zijn op de dvd Until Dawn – Live. De symfonische metalformatie uit Duitsland heeft een crowdfundingcampagne gestart om de release te kunnen bekostigen. Het kwintet uit Moers licht een tipje van de sluier op met beelden bij het titelnummer.

Motörhead en Judas Priest genomineerd voor Hall Of Fame
Geplaatst op 15-10-2019 om 16:33u

Het ziet er naar uit dat in 2020 weer één of meer stevige rock- of metalacts worden toegevoegd aan de prestigieuze eregallerij van de Rock And Roll Hall Of Fame. Bij de zestien genomineerde artiesten zitten deze keer namelijk Motörhead, Judas Priest, Thin Lizzy, Soundgarden, Nine Inch Nails, T. Rex, MC5 en Pat Benatar. De andere kandidaten zijn The Doobie Brothers, Todd Rundgren, Dave Matthews Band, Depeche Mode, Kraftwerk, Rufus Featuring Chaka Khan, The Notorious B.I.G. en Whitney Houston.

Begin 2020 wordt bekendgemaakt welke van deze acts daadwerkelijk aan de Hall Of Fame worden toegevoegd. De inductieceremonie zelf zal op 2 mei plaatsvinden in Cleveland (VS), waar het museum is gevestigd. Afgelopen keer behoorde Def Leppard tot de uitverkorenen. Eerder viel deze eer al te beurt aan onder andere Led Zeppelin, Aerosmith, AC/DC, ZZ Top, Black Sabbath, Lynyrd Skynyrd, Van Halen, Metallica, The Stooges, Alice Cooper, Guns N' Roses, Heart, Rush, Kiss, Nirvana, Joan Jett And The Blackhearts, Cheap Trick, Deep Purple, Journey, Pearl Jam en Bon Jovi.

Nieuwe ep van Burning Witches
Geplaatst op 15-10-2019 om 13:54u

Burning Witches, de van oorsprong Zwitserse all-female metalband waar tegenwoordig ook twee Nederlandse dames in zitten, brengt binnenkort een nieuwe 12" ep uit. Deze zomer kwam al de nieuwe single Wings Of Steel uit, waarop nieuwe zangeres Laura Guldemond voor het eerste te horen is. Op de gelijknamige ep, die op 6 december op vinyl uitkomt, staat naast dit nummer nog drie livetracks. Deze werden begin augustus op Wacken Open Air opgenomen.

Nieuwe ep van Burning Witches

Zes nieuwe clips met onder meer Jinjer, Eleine en Masvidal
Geplaatst op 14-10-2019 om 17:05u

All Shall Burn is de titel van de nieuwe ep van Eleine, die op 22 november via Black Lodge Records verschijnt. Rikard Ekberg en Madeleine Liljestam zijn niet alleen gitarist respectievelijk zangeres, maar hebben ook de clip bij Enemies gefilmd. De symfonische metalformatie uit Zweden tourt begin volgend jaar met Myrath door Europa en doet daarbij op 8 maart Oberhausen aan en op 20 maart Patronaat in Haarlem.

Kadim Tarasov is de regisseur van de clip bij On The Top van Jinjer. De groovy track staat op Macro, dat op 25 oktober uitkomt. De populaire groep rond Tatiana Shmailyuk staat binnenkort in een uitverkocht Q Factory, een uitverkocht Dynamo en een uitverkocht Zappa. Ook voor de optredens in Keulen (23 november) en Bochum (24 november) zijn geen kaarten meer te krijgen.

Rohan Stevenson is de grote man achter het instrumentale project I Built The Sky. De multi-instrumentalist uit Melbourne heeft een clip online gezet bij Up Into The Ether, dat op The Zenith Rise staat, waarop de Australiër hulp krijgt van bassist Sam Tan en drummer Rob Brens. De releasedatum is 1 november.

Sam Hayles is de regisseur van de videoclip bij Sacrifice van het Engelse A Ritual Spirit. Het rocknummer staat op The Antidote-ep, die op 1 november uitkomt via Disposable Noise Records.

Het eveneens uit Engeland afkomstige Sanguine speelt alternatieve rock/metal, zoals te horen in Ignite. Die track staat op Cold Blood, dat op 30 november uitkomt. Het is de opvolger van het debuutalbum Black Sheep, waaraan Jesper Strömblad van In Flames aan mee heeft geschreven.

De van Cynic bekende Paul Masvidal heeft beelden online gezet bij Hand To Mouth. Het nummer staat op Human, dat deel uitmaakt van de Mythical Human Vessel-trilogie. Human is begin deze maand uitgekomen.

Magic-O-Metal interview
Geplaatst op 14-10-2019 om 11:09u

Nadat After Forever tien jaar geleden stopte, is gitarist Sander Gommans vooral actief achter de schermen. Met zijn vrouw - zangeres Amanda Somerville - bracht hij onder meer twee albums uit onder de Trillium-vlag, maar ook schrijft en produceert hij nummers voor anderen. De laatste jaren werkte hij stilletjes aan Magic-O-Metal, een nieuw initiatief om de passie voor metal over te dragen aan de volgende generatie. Een uniek project waar Sander graag wat over wil vertellen. Je kunt het interview hier lezen!

Magic-O-Metal interview

Review: Flying Colors - Third Degree
Geplaatst op 14-10-2019 om 08:02u

Review: Flying Colors - Third Degree De Nederlandse psycholoog Douwe Draaisma schreef jaren geleden een mooi boek over het menselijk geheugen. Waarom Het Leven Sneller Gaat Als Je Ouder Wordt behandelt onder andere de vraag hoe het kan dat de tijd steeds sneller lijkt te verstrijken naarmate je op leeftijd komt. Het boek kwam in mijn herinnering boven tijdens het beluisteren van Third Degree, het derde album van de progressieve rockgroep Flying Colors. De uitstekende voorganger Second Nature bleek immers – tot mijn grote verbazing – alweer vijf jaar oud te zijn. Inderdaad, de tijd vliegt!

Review: Pharlee - Pharlee
Geplaatst op 13-10-2019 om 08:58u

Review: Pharlee - PharleeHet uit San Diego afkomstige Pharlee kan nog niet op veel bekendheid rekenen, maar heeft in zijn relatief korte loopbaan toch maar mooi een debuutalbum uitgebracht op het in de psychedelische rockhoek als kwalitatief hoogstaand bekendstaande Tee Pee Records. De band rondom zangeres Macarena Rivera bestaat dan ook uit muzikanten die geworteld zijn in de actieve psychedelische scene in San Diego. Met leden van Harsh Toke, Sacri Monti en Joy in de line-up kan Pharlee zich snel in de kijker spelen van Roadburn-minnend publiek.

Verslag van Soulcrusher IV
Geplaatst op 12-10-2019 om 19:47u

Op een natte zaterdag in oktober is Doornroosje in Nijmegen opnieuw de verzamelplaats voor liefhebbers van de zwaardere en loggere kant van het metalspectrum. Hier vindt de vierde editie van Soulcrusher plaats. Uit het hele land en daarbuiten komen fans naar Nijmegen om zich onder te dompelen in duistere muziek. De gevarieerde line-up heeft voor ieder wat wils en Doornroosje heeft in het verleden al bewezen dat het een erg fijne locatie is voor dergelijke evenementen. Ondanks de festivalnaam en de pessimistische muziek van veel van de bands, staat de fans dus een goede dag te wachten. Sam en Marc ging een kijkje nemen. Je kunt hun verslag hier lezen!

Verslag van Soulcrusher IV

Alice Cooper in Tilburg
Geplaatst op 12-10-2019 om 17:45u

Voor Alice Cooper is Poppodium 013 langzamerhand een tweede thuishaven geworden. In juni 2016 en december 2017 kwam de Amerikaanse shockrocker reeds naar Tilburg toe en ook op de huidige Europese tournee doet hij 013 aan. Niet alleen Alice Cooper en zijn bandleden, maar ook het Brabantse publiek is blij met het derde optreden in ruim drie jaar tijd, want de grote zaal is op een doordeweekse avond gewoon weer uitverkocht. In tegenstelling tot de vorige keren heeft de veteraan ditmaal een prominente supportact meegebracht, in de vorm van Black Stone Cherry. Sinds zijn vorige bezoek aan Nederland is Alice echter de leeftijdsgrens van zeventig jaar gepasseerd. Staat de inmiddels 71-jarige zanger nog steeds garant voor een bijzondere show? Gilbert en Dirk zochten het uit. Je kunt hun verslag van deze avond hier lezen!

Alice Cooper in Tilburg