15-10-2019

Motörhead en Judas Priest genomineerd voor Hall Of Fame
Geplaatst op 15-10-2019 om 16:33u

Het ziet er naar uit dat in 2020 weer één of meer stevige rock- of metalacts worden toegevoegd aan de prestigieuze eregallerij van de Rock And Roll Hall Of Fame. Bij de zestien genomineerde artiesten zitten deze keer namelijk Motörhead, Judas Priest, Thin Lizzy, Soundgarden, Nine Inch Nails, T. Rex, MC5 en Pat Benatar. De andere kandidaten zijn The Doobie Brothers, Todd Rundgren, Dave Matthews Band, Depeche Mode, Kraftwerk, Rufus Featuring Chaka Khan, The Notorious B.I.G. en Whitney Houston.

Begin 2020 wordt bekendgemaakt welke van deze acts daadwerkelijk aan de Hall Of Fame worden toegevoegd. De inductieceremonie zelf zal op 2 mei plaatsvinden in Cleveland (VS), waar het museum is gevestigd. Afgelopen keer behoorde Def Leppard tot de uitverkorenen. Eerder viel deze eer al te beurt aan onder andere Led Zeppelin, Aerosmith, AC/DC, ZZ Top, Black Sabbath, Lynyrd Skynyrd, Van Halen, Metallica, The Stooges, Alice Cooper, Guns N' Roses, Heart, Rush, Kiss, Nirvana, Joan Jett And The Blackhearts, Cheap Trick, Deep Purple, Journey, Pearl Jam en Bon Jovi.

Nieuwe ep van Burning Witches
Geplaatst op 15-10-2019 om 13:54u

Burning Witches, de van oorsprong Zwitserse all-female metalband waar tegenwoordig ook twee Nederlandse dames in zitten, brengt binnenkort een nieuwe 12" ep uit. Deze zomer kwam al de nieuwe single Wings Of Steel uit, waarop nieuwe zangeres Laura Guldemond voor het eerste te horen is. Op de gelijknamige ep, die op 6 december op vinyl uitkomt, staat naast dit nummer nog drie livetracks. Deze werden begin augustus op Wacken Open Air opgenomen.

Nieuwe ep van Burning Witches

Zes nieuwe clips met onder meer Jinjer, Eleine en Masvidal
Geplaatst op 14-10-2019 om 17:05u

All Shall Burn is de titel van de nieuwe ep van Eleine, die op 22 november via Black Lodge Records verschijnt. Rikard Ekberg en Madeleine Liljestam zijn niet alleen gitarist respectievelijk zangeres, maar hebben ook de clip bij Enemies gefilmd. De symfonische metalformatie uit Zweden tourt begin volgend jaar met Myrath door Europa en doet daarbij op 8 maart Oberhausen aan en op 20 maart Patronaat in Haarlem.

Kadim Tarasov is de regisseur van de clip bij On The Top van Jinjer. De groovy track staat op Macro, dat op 25 oktober uitkomt. De populaire groep rond Tatiana Shmailyuk staat binnenkort in een uitverkocht Q Factory, een uitverkocht Dynamo en een uitverkocht Zappa. Ook voor de optredens in Keulen (23 november) en Bochum (24 november) zijn geen kaarten meer te krijgen.

Rohan Stevenson is de grote man achter het instrumentale project I Built The Sky. De multi-instrumentalist uit Melbourne heeft een clip online gezet bij Up Into The Ether, dat op The Zenith Rise staat, waarop de Australiër hulp krijgt van bassist Sam Tan en drummer Rob Brens. De releasedatum is 1 november.

Sam Hayles is de regisseur van de videoclip bij Sacrifice van het Engelse A Ritual Spirit. Het rocknummer staat op The Antidote-ep, die op 1 november uitkomt via Disposable Noise Records.

Het eveneens uit Engeland afkomstige Sanguine speelt alternatieve rock/metal, zoals te horen in Ignite. Die track staat op Cold Blood, dat op 30 november uitkomt. Het is de opvolger van het debuutalbum Black Sheep, waaraan Jesper Strömblad van In Flames aan mee heeft geschreven.

De van Cynic bekende Paul Masvidal heeft beelden online gezet bij Hand To Mouth. Het nummer staat op Human, dat deel uitmaakt van de Mythical Human Vessel-trilogie. Human is begin deze maand uitgekomen.

Magic-O-Metal interview
Geplaatst op 14-10-2019 om 11:09u

Nadat After Forever tien jaar geleden stopte, is gitarist Sander Gommans vooral actief achter de schermen. Met zijn vrouw - zangeres Amanda Somerville - bracht hij onder meer twee albums uit onder de Trillium-vlag, maar ook schrijft en produceert hij nummers voor anderen. De laatste jaren werkte hij stilletjes aan Magic-O-Metal, een nieuw initiatief om de passie voor metal over te dragen aan de volgende generatie. Een uniek project waar Sander graag wat over wil vertellen. Je kunt het interview hier lezen!

Magic-O-Metal interview

Review: Flying Colors - Third Degree
Geplaatst op 14-10-2019 om 08:02u

Review: Flying Colors - Third Degree De Nederlandse psycholoog Douwe Draaisma schreef jaren geleden een mooi boek over het menselijk geheugen. Waarom Het Leven Sneller Gaat Als Je Ouder Wordt behandelt onder andere de vraag hoe het kan dat de tijd steeds sneller lijkt te verstrijken naarmate je op leeftijd komt. Het boek kwam in mijn herinnering boven tijdens het beluisteren van Third Degree, het derde album van de progressieve rockgroep Flying Colors. De uitstekende voorganger Second Nature bleek immers – tot mijn grote verbazing – alweer vijf jaar oud te zijn. Inderdaad, de tijd vliegt!

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Review: Pharlee - Pharlee
Geplaatst op 13-10-2019 om 08:58u

Review: Pharlee - PharleeHet uit San Diego afkomstige Pharlee kan nog niet op veel bekendheid rekenen, maar heeft in zijn relatief korte loopbaan toch maar mooi een debuutalbum uitgebracht op het in de psychedelische rockhoek als kwalitatief hoogstaand bekendstaande Tee Pee Records. De band rondom zangeres Macarena Rivera bestaat dan ook uit muzikanten die geworteld zijn in de actieve psychedelische scene in San Diego. Met leden van Harsh Toke, Sacri Monti en Joy in de line-up kan Pharlee zich snel in de kijker spelen van Roadburn-minnend publiek.

Verslag van Soulcrusher IV
Geplaatst op 12-10-2019 om 19:47u

Op een natte zaterdag in oktober is Doornroosje in Nijmegen opnieuw de verzamelplaats voor liefhebbers van de zwaardere en loggere kant van het metalspectrum. Hier vindt de vierde editie van Soulcrusher plaats. Uit het hele land en daarbuiten komen fans naar Nijmegen om zich onder te dompelen in duistere muziek. De gevarieerde line-up heeft voor ieder wat wils en Doornroosje heeft in het verleden al bewezen dat het een erg fijne locatie is voor dergelijke evenementen. Ondanks de festivalnaam en de pessimistische muziek van veel van de bands, staat de fans dus een goede dag te wachten. Sam en Marc ging een kijkje nemen. Je kunt hun verslag hier lezen!

Verslag van Soulcrusher IV

Alice Cooper in Tilburg
Geplaatst op 12-10-2019 om 17:45u

Voor Alice Cooper is Poppodium 013 langzamerhand een tweede thuishaven geworden. In juni 2016 en december 2017 kwam de Amerikaanse shockrocker reeds naar Tilburg toe en ook op de huidige Europese tournee doet hij 013 aan. Niet alleen Alice Cooper en zijn bandleden, maar ook het Brabantse publiek is blij met het derde optreden in ruim drie jaar tijd, want de grote zaal is op een doordeweekse avond gewoon weer uitverkocht. In tegenstelling tot de vorige keren heeft de veteraan ditmaal een prominente supportact meegebracht, in de vorm van Black Stone Cherry. Sinds zijn vorige bezoek aan Nederland is Alice echter de leeftijdsgrens van zeventig jaar gepasseerd. Staat de inmiddels 71-jarige zanger nog steeds garant voor een bijzondere show? Gilbert en Dirk zochten het uit. Je kunt hun verslag van deze avond hier lezen!

Alice Cooper in Tilburg

Review: Koen Herfst - LEO
Geplaatst op 12-10-2019 om 15:27u

Review: Koen Herfst - LEOEigenlijk is LEO meer een verhaal dan een plaat. Het is het proces van multi-instrumentalist Koen Herfst, die op dit tweede solo-album het overlijden van zijn vader Leo verwerkt. Het is een rockopera die vanuit vier verschillende hoeken verteld wordt; door de moeder (gespeeld door Anneke van Giersbergen), door de vader (Merijn van Haren), door het kind en door de Dood (Koen zelf).

FemME komt met wintereditie
Geplaatst op 12-10-2019 om 12:15u

Dit weekend vindt FemME plaats in The Box te Hilvarenbeek. Aldaar maakte de organisatie van het Female Metal Event bekend dat op 1 februari in dezelfde locatie een wintereditie van het festival gaat plaatsvinden. Within Tension, Dream Ocean, Queen Of Spades, 5Rand en Myth Or Origin zijn de bands die er komen optreden. Er komen nog twee bij. Kaarten kosten 20 euro in de voorverkoop en 25 euro aan de deur. Alle informatie over het festival vind je op de website van het festival. Tickets zijn verkrijgbaar via de website van Nuppel.

FemME komt met wintereditie

Livealbum van Nightwish
Geplaatst op 11-10-2019 om 14:37u

Terwijl Nightwish druk bezig is met de opnames van een nieuw album en frontvrouw Floor Jansen morgen voor de laatste keer te zien is op tv in het programma Beste Zangers, kondigt de Finse band een nieuw livealbum en video aan. Decades: Live In Buenos Aires werd opgenomen op 30 september 2018 het Estadio Malvinas-stadion in Buenos Aires op de Decades-tour. Met die tour, waarbij Nightwish in 82 steden optrad, vierde de band het twintigjarig jubileum en daarom bestond de setlist uit nummers van alle albums, inclusief enkele die al jaren niet gespeeld waren. Decades: Live In Buenos Aires zal vanaf 6 december verkrijgbaar zijn op BluRay, cd en lp.

Het nieuwe studioalbum van Nightwish verschijnt volgend jaar. In de zomer doet de Finse band sowieso nog enkele festivalshows en in het najaar volgt een normale tour die op 20 november 2020 naar de Ziggo Dome in Amsterdam komt. Ook onderneemt Floor Jansen eind januari nog een korte solotour, naar aanleiding van haar succes bij Beste Zangers. Deze negen shows, onder andere in Nijmegen, Heerlen, Amsterdam en Tilburg, waren echter razendsnel uitverkocht.

Livealbum van Nightwish

Verslag van Euroblast
Geplaatst op 11-10-2019 om 12:00u

Na jaren van groei en ontwikkeling is het Keulse Euroblast festival tegenwoordig een vaste waarde op de metalkalender. De hype is eraf. Dat leidt soms tot hoge verwachtingen, maar er zijn ook nog steeds mensen die het festival pas voor het eerst meemaken. Dat leidt tot een mooie synergie van het inmiddels moderne-progfeestje dat inmiddels toe is aan zijn vijftiende editie. Gek genoeg wordt dit lustrum niet aangegrepen om eens flink uit te pakken. We stuurden Wouter weer naar Duitsland om verslag te doen. Je kunt zijn reportage van Euroblast hier lezen!

Verslag van Euroblast

Review: Helloween - United Alive In Madrid
Geplaatst op 11-10-2019 om 11:00u

Review: Helloween - United Alive In MadridDe Pumpkins United-tournee van Helloween was een groot succes. Fans kwamen in groten getale op de shows af om zanger Michael Kiske en gitarist Kai Hansen terug op het oude nest te aanschouwen. Ik was altijd wel content met Andi Deris als frontman, vooral omdat de formatie met hem in de gelederen steevast met sterke albums op de proppen kwam. De Pumpkins United-show in Tilburg in 2017 had ik echter voor geen goud willen missen. Het was ontzettend gaaf om Kiske en Deris gebroederlijk naast elkaar te zien optreden. De toevoeging van Kai Hansen als derde gitarist én zanger maakte het extra speciaal. Inmiddels kunnen de fans nu echt nagenieten met de live-registratie United Alive In Madrid, opgenomen op 9 december in Madrid Arena voor 14 duizend aanwezigen.

Pitfest haalt Lowlife naar de Benelux
Geplaatst op 11-10-2019 om 10:00u

Crossover? Crossover! De reïncarnatie van het legendarische crossover monster, dat we kennen als Cryptic Slaughter, komt naar Pitfest 2020. Originele leden van de band (Scotty, Les) hebben hun krachten gebundeld met andere bekende gasten uit de Californische core scene en spelen onder de naam Lowlife alle Cryptic Slaughter klassiekers. De Amerikanen spelen een exclusieve Benelux show op Pitfest en zijn inmiddels de 34e (!) band op de poster van Pitfest. Het festival, dat in het Drentse Erica plaatsvindt op 21, 22 en 23 mei 2020, zal tot aan 25 oktober nog zes namen uit de hoge hoed toveren. Op 25 oktober wordt de kers op de taart gepresenteerd en is de line-up helemaal rond. Alle info over Pitfest is te vinden op www.pitfest.nl.

Pitfest haalt Lowlife naar de Benelux

Nieuwe single van Machine Head
Geplaatst op 11-10-2019 om 09:14u

Machine Head was afgelopen maandag nog te zien in een uitverkochte Poppodium 013 in Tilburg. Vandaag brengt de Amerikaanse band de nieuwe single Do Or Die uit. Het nummer werd afgelopen zomer opgenomen toen Machine Head nog geen nieuwe gitarist of drummer had om de vorig jaar vertrokken Phil Demmel en Dave McClain te vervangen. Bij de opnames van dit nummer zat Carlos Cruz van Warbringer op de drumkruk. In de videoclip voor Do Or Die zien we echter de nieuwe line-up van Machine Head, met gitarist Vogg Kieltyka (Decapitated) en drummer Matt Alsto (Devilment). De video werd geregisseerd door Marius Milinski.

Wie Machine Head nog live wil zien op deze tour, waar de band onder meer heel debuutalbum Burn My Eyes speelt mét originele gitarist Logan Mader en drummer Chris Kontos, kan dat op 31 oktober in Vorst National in Brussel doen, of op 2 juni 2020 in TivoliVredenburg in Utrecht.