26-05-2019

Review: THE MON - Doppelleben
Geplaatst op 26-05-2019 om 08:48u

Review: THE MON - DoppellebenDe muziek op Doppelleben, het debuutalbum van THE MON, zal niet direct voor iedere liefhebber van zware metaalklanken geschikt zijn. Er valt namelijk geen metal te ontdekken op deze plaat. Desondanks zal Doppelleben op een bovengemiddelde belangstelling kunnen rekenen bij de liefhebbers van psychedelische rock en metal. THE MON is namelijk het soloproject van Urlo, één van de drijvende krachten (vocalen, keyboards en bas) achter de psychedelische stoner/sludgeband Ufomammut. Op het passend getitelde Doppelleben laat hij een heel andere kant van zichzelf horen. De benevelende keyboardklanken zijn gebleven, maar ontdaan van de zware gitaren en logge, stuwende drumritmes. Wat overblijft is een dark ambient-plaat die verrassend ritmisch is.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Rammstein bestormt de albumcharts
Geplaatst op 25-05-2019 om 20:51u

Het was al weer bijna tien jaar geleden dat Rammstein voor het laatst een regulier studio-album uitbracht, maar het publiek is de Duitse formatie in de tussentijd niet vergeten. De kersverse cd Rammstein komt in zijn eerste week in zowel Nederland als de nabijgelegen gebieden Vlaanderen, Wallonië en Duitsland op de eerste plaats binnen van de wekelijkse albumverkoopcharts. In Duitsland zijn er van Rammstein zelfs meer dan 260.000 eenheden verkocht binnen zeven dagen tijd. Deze eeuw verkocht bij onze oosterburen nog geen enkel ander album zoveel exemplaren in de eerste week van release. De fans van de industrial metalformatie snakten dus duidelijk naar nieuw materiaal!

Rammstein bestormt de albumcharts

Review: Diamond Head - The Coffin Train
Geplaatst op 25-05-2019 om 12:00u

Review: Diamond Head - The Coffin TrainHet Britse Diamond Head heeft na het NWOBHM-pionierswerk van de vroege jaren tachtig geen grote successen gekend en ging al een aantal maal bijna ter ziele. Gitarist en het enig overgebleven lid van het eerste uur Brian Tattler is altijd de kar blijven trekken. Inmiddels is Tattler toe aan het veertigste jaar Diamond Head en verschijnt het achtste studioalbum: The Coffin Train. De directe voorganger Diamond Head (2016) werd redelijk goed ontvangen en is een plaat waarop Tattler en collega's teruggrijpen op de wortels van de groep en aanstekelijke NWOBHM-riffs hun werk effectief doen.

Sodom completeert line-up Eindhoven Metal Meeting
Geplaatst op 25-05-2019 om 11:07u

Met de toevoeging van Sodom, 1914 en The Vision Bleak is de line-up van de Eindhoven Metal Meeting compleet. Eerder al werden onder meer Paradise Lost, Bloodbath, Candlemass, Dying Fetus, Alcest, Taake en M.O.D. bevestigd. De jaarlijkse Eindhoven Metal Meeting vindt dit jaar plaats op 13 en 14 december, natuurlijk in de Effenaar. Kaarten kosten 93 euro. Alle informatie vind je op www.eindhovenmetalmeeting.com.

Nieuw album van Insurrection
Geplaatst op 25-05-2019 om 10:49u

De Friezen van Insurrection brengen aan het einde van de zomer hun nieuwe langspeler uit. Het nieuwe album heet Circles Of Despair. Voor de opnames werkte de band samen met Fredrik Nordström, die het album gemixt en gemasterd heeft. De releasedatum staat op 30 augustus. Nog voor het zo ver is, is Insurrection onder meer te zien op Dokk'em Open Air, dat eind juni plaatsvindt.

Nieuw album van Insurrection

Review: Twin Temple - Twin Temple (Bring You Their Signature Sound… Satanic Doo-
Geplaatst op 25-05-2019 om 08:00u

Review: Twin Temple - Twin Temple (Bring You Their Signature Sound… Satanic Doo-Wop)Ze zijn opgegroeid in de nabijheid van de meest commerciële streek van het Westen (Hollywood), weten dus wat verkoopt (seks, occultisme en de dood) en begrijpen dat een goede stage-act het halve werk is: Alexandra en Zachary James. Ze vormen een koppel onder de naam Twin Temple. Het uit Los Angeles afkomstige duo brengt onlangs met veel bombarie het debuutalbum Twin Temple (Bring You Their Signature Sound… Satanic Doo-Wop) uit. Daarop laten deze dame en heer de wereld kennismaken met een zelfbedachte stijl: ‘Satanic Doo-Wop’. Die valt het best te omschrijven als een donkere versie van americana en jazz, voorzien van diepe, soul-achtige vocalen. Denk aan een soort satanische versie van Amy Winehouse en je komt een aardig eind in de buurt.

Eerste namen voor PitFest 2020
Geplaatst op 24-05-2019 om 14:00u

Zojuist is PitFest van start gegaan op Resort Zuiddrenthe in Erica. Oplettende bezoekers zien daar al de eerste informatie over de volgende editie van het festival. Volgend jaar vindt PitFest plaats op 22 en 23 mei. De eerste namen? The Exploited, Fredag Den 13:e, Henry Kane en Graceless, maar daar komen er nog ruim dertig bij. Vandaag zijn er op het festival al een gelimiteerd aantal early-bird kaarten te koop voor 40 euro.

Eerste namen voor PitFest 2020

Opeth komt met album in twee talen
Geplaatst op 24-05-2019 om 13:15u

Ook al is Opeth deze zomer te zien op diverse festivals, op nieuw materiaal moeten we nog tot de herfst wachten. Dan komt de nieuwe langspeler In Cauda Venenum uit. De band brengt het album in zowel Engels als Zweeds uit. Na de release van het album volgt in november een Europese tournee. Daarvoor zijn nog geen shows voor de Benelux bekend. We verwachten dat die na de optredens op Into The Grave en Alcatraz worden aangekondigd.

Opeth komt met album in twee talen

Nieuw album van Suicidal Angels
Geplaatst op 24-05-2019 om 12:30u

Years Of Aggression is de titel van het nieuwe album van Suicidal Angels. De Griekse thrashers namen het album op in de Zero Gravity Studios in Athene en de Duitse Soundlodge Studios. De opvolger voor het drie jaar oude Division Of Blood ligt vanaf 9 augustus in de winkels.

Nieuw album van Suicidal Angels

Clips: Scott Stapp, Perry Farrell, Black Star Riders...
Geplaatst op 24-05-2019 om 11:40u

Hoewel de zon schijnt, beginnen we met black metal van Gast. De Zweedse band uit Kolsva (er zijn ook nog twee andere Gast-en in Zweden) is sinds 2015 actief en heeft een video online gezet bij de track Sorgens Skugga. Het nummer over moeder natuur staat op het debuutalbum Mörkret Kallar, dat in januari is uitgekomen.

Creed-zanger Scott Stapp komt op 19 juli met zijn derde solo-album. Op The Space Between The Shadows staat onder meer Name. Dat is een zeer persoonlijk nummer dat hij voor zijn kinderen heeft geschreven.

Jane’s Addiction- en Porno For Pyros-frontman Perry Farrell heeft een nieuwe protestsingle uitgebracht met de titel Pirate Punk Politician. Daarop is onder andere Etty Lau Farrell te horen. Andere artiesten waarmee hij samenwerkt op Kind Heaven, dat op 7 juni verschijnt via BMG, zijn onder andere Taylor Hawkins (Foo Fighters), Mike Garson (David Bowie), Matt Chamberlain (Soundgarden), Chris Chaney (Jane’s Addiction) en Tommy Lee (Mötley Crüe).

Another State Of Grace is de titel van de vierde full-length van Black Star Riders. Dat is de band die in 2012 ontstaan is uit de wens van de toenmalige line-up van Thin Lizzy om nieuw materiaal op te nemen. De nieuwe collectie rocksongs verschijnt op 6 september via Nuclear Blast Records. Drummer Chad Szeliga (drums) en gitarist Christian Martucci zijn de nieuwste aanwinsten in de line-up.

Mike Danger is de regisseur van de clip bij Keep Me Down van Crobot. Dat is de nieuwe single van de rockers uit het Amerikaanse Pottsville. Er is nog geen verdere informatie over het nieuwe album, maar dat zal niet lang op zich laten wachten.

Ook Liv Sin heeft een nieuwe single. Blood Moon Fever, dat over een nieuw begin gaat, staat op Burning Sermons. De Zweedse rockformatie rond Liv Jagrell (Sister Sin) werkte samen met regisseur Ted Lindén.

Review: Gaahls Wyrd - Gastir - Ghost Invited
Geplaatst op 24-05-2019 om 10:00u

Review: Gaahls Wyrd  - Gastir - Ghost InvitedKristian Espedal, beter bekend onder zijn artiestennaam Gaahl, is een van de meest illustere figuren uit de Noorse blackmetalscene. Natuurlijk is hij bekend vanwege verschillende controverses, maar uiteindelijk heeft hij zijn status toch vooral te danken aan zijn rol als zanger bij Trelldom, Gorgoroth, God Seed en Wardruna. Sinds 2015 tourt hij onder de noemer Gaahls Wyrd. Tijdens de liveshows werd er materiaal gespeeld van verschillende bands waar Gaahl aan heeft bijgedragen. Inmiddels is het ook tot een debuutalbum gekomen. Op GastiR – Ghost Invited komen elementen van al zijn eerdere projecten samen.

Anathema headliner Prognosis 2020
Geplaatst op 24-05-2019 om 09:37u

Twee maanden terug vond de eerste editie plaats van Prognosis, hèt Eindhovense festival voor progliefhebbers. Het was een succes, dus werd al snel de tweede editie aangekondigd. Nu is de eerste headliner bekend. Niemand minder dan Anathema komt naar Prognosis. De band zal een set spelen die in het teken staat van de tiende verjaardag van het album We're Here Because We're Here. Prognosis vindt voglend jaar plaats op 20 en 21 maart in de Eindhovense Effenaar. Earlybird-tickets kosten 79 euro en zijn tot 1 juli verkrijgbaar. Daarna gaat de prijs omhoog met 10 euro. Alle informatie vind je op www.prognosis-festival.com.

Anathema headliner Prognosis 2020

Zes nieuwe clips: Exumer, Tesla, Possessed...
Geplaatst op 23-05-2019 om 21:50u

De thrashveteranen van Exumer hebben met de door Goreminister geregisseerde clip bij King's End het Headbangers Ball-gevoel proberen te reproduceren. De track van de Duitsers staat op Hostile Defiance.

We gaan nog verder terug in de tijd, want hoewel Graven van Possessed op het nieuwe album Revelations Of Oblivion staat, herleven de tijden van het debuutalbum Seven Churches (1985) en Beyond The Gates (1986).

Maar liefst drie van de huidige vier Job For A Cowboy-leden spelen ook nog in Serpent Of Gnosis. Dat doen ze samen met The Black Dahlia Murder-bassist Max Lavelle en drummer Darren Cesca (Deeds Of Flesh, Goratory, Pillory, Eschaton). Het extrememetalkwintet heeft een door Burke Cullinane geregisseerde clip online laten zetten bij de track Paroxysmal Dance. Het is een voorproefje van wat op het debuutalbum As I Drink From The Infinite Well Of Inebriation staat, dat op 14 juni uitkomt.

Een week later komt het progressieve gezelschap Teramaze via Mascot Records met Are We Soldiers. Een preview vind je hier met Fight Or Flight. Op 6 oktober komen de Australiërs, die al meer dan 25 jaar actief zijn, naar Baarlo om daar op te treden op ProgPower Europe.

Teemu Hostikka  is verantwoordelijk voor de beelden bij The One To Take The Fall van Afire. Dat is een Finse rockband met onder meer ex-Poisoned Black- en ex-Sentenced-leden. Het melodieuze nummer staat op het debuutalbum On The Road From Nowhere (2018).

We sluiten af met de hardrockveteranen van Tesla. Taste Like staat op Shock. Dat is de achtste full-length van de Amerikanen, die door Def Leppard-gitarist Phil Collen is geproduceerd.

Review: Daniel Tompkins - Castles
Geplaatst op 23-05-2019 om 19:30u

Review: Daniel Tompkins - CastlesVroeger hadden pop en metal niks met elkaar te maken. Popmetal was een contradictio in terminis. Maar tijden veranderen. Tegenwoordig flirt menig metal- en rockband met het o zo gehate genre. Ook slijten de scherpe randjes van vroeger. Niet in de laatste plaats om commerciële redenen wordt de meest poppy track van het album vaak de videoclip. Hoe mooi zijn dan ook de gezichten van de eendagsfans die alleen die hitjes kennen en er pas bij het concert achter komen dat ze naar een metalband zijn gegaan. Prachtig! Klik op de cover om de hele review te lezen.

Clips: Demon Hunter, Cannibal Corpse, Diamond Head...
Geplaatst op 22-05-2019 om 21:40u

De Baskische zangeres Zuberoa Aznárez ken je wellicht van Diabulus In Musica, maar behalve in die symfonische metalformatie zingen, maakt ze ook nog solo-albums. Fairyland is de titel van haar nieuwste single. Ze heeft zelf de clip gemaakt.

Zanger Tony Harnell (ex-TNT) en gitarist Magnus Karlsson (Primal Fear) bundelen hun krachten in Starbreaker. Eerder dit jaar kwam de derde full-length van de melodieuze metalformatie uit. Op Dysphoria staat onder meer How Many More Goodbyes.

De metalveteranen van Diamond Head hebben vandaag de derde single vrijgegeven van The Coffin Train, dat overmorgen uitkomt. Bekijk hier de geanimeerde video bij het titelnummer.

Het was al jaren een plan van de leden van Demon Hunter om hun twee verschillende uitersten op twee verschillende platen te zetten. Eerder dit jaar kwam die wens uit in de vorm van War en Peace. Op laatstgenoemde staat onder meer More Than Bones.

Doug Sakmann is verantwoordelijk voor de bloederige beelden in de clip van Red Before Black van Cannibal Corpse. Dat is de titel van de meest recente full-length van de Amerikaanse deathmetalformatie.

Jussi Rautio is de regisseur van de clip bij Posthuma van Oceanwake. Anna Kiljunen heeft de schilderingen gemaakt voor de Finse postmetalgroep die dit jaar het tienjarig jubileum viert. De track staat op het recent uitgekomen Lights Flashing In Mute Scenery.