19-07-2019

Zes nieuwe clips met onder meer Korn en Sacred Reich
Geplaatst op 18-07-2019 om 20:50u

Op 2 augustus releaset Century Media Records Home van The Offering. JBAW Productions heeft een clip voor de moderne heavymetalband uit Boston geregisseerd bij de track Ultraviolence. Daarin mixen de Amerikanen melodeath, heavy metal en Slipknot-grooves.

Kort geleden deelden we de clip bij Karges Land van Cantus Levitas. Nu is het de beurt aan de tweede single Windkreis. Beide songs van de Zuid-Duitse folkmetalgroep staan op Auf Grund, dat op 27 juli uitkomt.

De progressieve symfonische powermetalformatie Empress heeft beelden online gezet bij Beyond The Sleep. Het is één van de drie tracks op de ongetitelde ep van de Amerikanen van eerder dit jaar.

Mark Pellington is verantwoordelijk voor de clip bij Manifest Reality van Sacred Reich. “Het gaat over het gevecht dat we constant voeren om slechte gewoonten die we gecreëerd hebben de baas te zijn. Over het conflict tussen onze beste en slechtste instincten en het smachten naar betere tijden." De track is het tweede voorproefje van Awakening, het eerste studio-album in 23 jaar. Dat verschijnt op 23 augustus via Metal Blade Records.

Op 12 juli releaset Unique Leader Records The Decaying Light van Disentomb. Dat is de derde langspeler van de deathmetalformatie uit Australië. We lieten recentelijk al een clip bij de titeltrack horen en inmiddels is er ook een bij Indecipherable Sermons Of Gloom.

Op 13 september komt via Roadrunner/Elektra het nieuwe album van Korn uit, getiteld The Nothing. Dat is geen conceptalbum, maar het gaat over de reflectie op het leven van Jonathan Davis, wiens vrouw vorig jaar overleed. Drie weken geleden postten we reeds de audio van You’ll Never Find Me. Nu zijn er door Andzej Gavriss geregisseerde beelden vrijgegeven.

Nieuwe clip van Volbeat
Geplaatst op 18-07-2019 om 20:17u

Cheapside Sloggers is de titel van nieuwste video van Volbeat, die dient als opwarmertje voor het nieuwe album Rewind, Replay, Rebound, dat op 2 augustus verschijnt. In het nummer heeft niemand minder dan Gary Holt (Exodus, Slayer) een gastrol. Ook in de clip is hij te zien, maar dan in een iets jongere uitvoering.

De standaardversie van het nieuwe album bevat veertien songs, maar er komt ook onder meer een 2cd-versie met een bonus-cd. De kersverse cd zal in het najaar ondersteund worden met een Europese tournee, die onder meer de Ziggo Dome in Amsterdam aandoet (op dinsdag 19 november) en de Lotto Arena in Antwerpen (op donderdag 21 november). Het voorprogramma wordt verzorgd door Danko Jones en Baroness.

Nieuwe clip van Volbeat

Eerste namen voor Bang Your Head 2020
Geplaatst op 18-07-2019 om 10:49u

Het Bang Your Head-festival is net achter de rug, maar de organisatie is alweer druk bezig met de volgende editie. Volgend jaar wordt het festival voor de vijfentwintigste keer gehouden en daarvoor zijn nu de eerste namen bekend. Hardcore Superstar, Unleashed, Rage, Kissin' Dynamite, Tankard, Heathen, Memoriam, Leatherwolf, Skull Fist, Winterstorm en Space Chaser zijn de eerste bevestigde bands. Bang Your Head wordt volgend jaar gehouden van 16 t/m 18 juli in het Duitse Balingen. Tot en met 30 september zijn earlybird-kaarten verkrijgbaar voor 119 euro. Alle informatie vind je op www.bang-your-head.de.

Eerste namen voor Bang Your Head 2020

Review: Hell Fire - Mania
Geplaatst op 18-07-2019 om 10:22u

Review: Hell Fire - ManiaEr is weinig zo subjectief als de beleving van muziek. Interessant aan deze beleving is bovendien hoe die wordt beïnvloed door allerlei externe factoren. Nu de temperaturen met gemak richting tropische waarden gaan, merk ik bijvoorbeeld dat de zomerse platen van Volbeat weer uit de kast worden getrokken en dat de depri raamstaarblack voorlopig opgeborgen blijft. Voor degenen die van het mooie weer willen genieten onder het genot van een portie onvervalste, authentieke heavy metal is er maar één album dat aangeschaft dient te worden: Mania van de Amerikaanse heavy-/speedmetalformatie Hell Fire. Wat een heerlijk schijfje is dit geworden!

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Review: Sabaton - The Great War
Geplaatst op 17-07-2019 om 09:00u

Review: Sabaton - The Great WarBij Sabaton weet je wat je kunt verwachten, maar toch werkt de metalformule van de Zweedse pantserdivisie niet altijd even goed. Heroes (2014) viel tegen en het daaropvolgende The Last Stand (2016) was aardig, maar toonde Sabaton niet op volle oorlogssterkte. Voorman Joakim Brodén en zijn metalmariniers, waarvan gitarist Tommy Johansson de meest recente rekruut is, hebben dit keer een jaar langer uitgetrokken voor een nieuwe plaat. Het lijkt de groep goed gedaan te hebben, want The Great War is een Sabatonalbum om je vingers bij af te likken.

Zes nieuwe clips met o.a. Scott Stapp, Baroness en Batushka
Geplaatst op 17-07-2019 om 08:00u

Daniel Jäger is de regisseur van de beelden die opgenomen zijn in Ruhrakademie Schwerte in Duitsland van de Deense rock/metalgroep Forever Still, dat daar live Say Your Goodbyes speelde. De originele versie staat op het dit jaar uitgebrachte Breathe In Colours.

De voornamelijk van Creed en Art Of Anarchy bekende zanger Scott Stapp heeft een visualizer online gezet bij Gone Too Soon. Het nummer staat op zijn derde solo-album The Space Between The Shadows, dat vrijdag via Napalm Records uitkomt.

In april trad Baroness op in Silver Spring, Maryland. De rockformatie, die recentelijk Gold & Grey op de wereld losliet, speelde daar onder andere Shock Me. Daarvan zijn opnamen gemaakt, die je hier kunt bekijken.

2019 is het jaar van het varken, maar Year Of The Goat trekt zich daar niets van aan en komt op 6 september via Napalm Records met Novis Orbis Terrarum Ordinis. Een voorproefje van het nieuwste songmateriaal van de Zweedse retrorockers vind je hier met de clip bij Avaritia.

In chronologische volgorde verschijnt er zo nu en dan een clip van één van de songs van het album Hospodi van Batushka. We zijn inmiddels aanbeland bij Chapter V: Funeral - Pierwyj Czas (Первый час).

Eerder deelden we al de clips bij Father Of Fate en Like Screams In Empty Halls van Lacrimas Profundere. Nu is het de beurt aan The Kingdom Solicitude. Alle drie songs staan op Bleeding The Stars, dat op 26 juli via Steamhammer/Oblivion/SPV uitkomt. Gitarist/bandleider Oliver Nikolas Schmid, die dit en vorig jaar vijf bandleden zag vertrekken, werkt daarop samen met de teruggekeerde drummer Dominik Scholz en met de nieuwe zanger Julian Larre.

Signeersessies op Dynamo Metalfest
Geplaatst op 16-07-2019 om 20:05u

Aanstaande vrijdag en zaterdag vindt op de Eindhoven kunstijsbaan weer Dynamo Metalfest plaats. Net als vorige jaren zijn wij ook weer aanwezig met een stand waar je handtekeningen van diverse bands kunt scoren. Het tijdschema voor de signeersessies vind je hieronder. Let op, deze tijden zijn onder voorbehoud en kunnen nog wijzigen. Check daarom bij de stand voor de actuele tijden. We staan linksvoor in de hoek.

Vrijdag 19 juli:
16:30-17:00 Avatar
17:30-18:00 Baest
18:30-19:00 Jungle Rot
19:50-20:20 Grand Magus
21:00-21:45 Eluveitie

Zaterdag 20 juli:
13:15-13:45 Alien Weaponry
14:25-14:55 Tribulation
15:30-16:00 Armored Saint
16:45-17:15 Steel Panther
18:15-18:45 Metal Church

Nog een paar opmerkingen. Bij een paar bands moeten we wat strengere regels toepassen: maximaal 1 item laten signeren en geen selfies met de bandleden. Dit is omdat daar drukte verwacht wordt en de bands iedereen aan bod willen laten komen. Ook zijn de eindtijden meestal vrij strict. Zorg dus dat je er op tijd bent.

Signeersessies op Dynamo Metalfest

Insomnium heeft nieuw album en nieuwe gitarist
Geplaatst op 16-07-2019 om 19:57u

Insomnium heeft de nieuwe plaat klaar. Op Heart Like A Grave ga je wel een iets vernieuwde band horen. Vorig jaar werd namelijk duidelijk dat gitarist Ville Friman het vele touren niet kon combineren met zijn baan aan de universiteit van York. De band vroeg aan Jani Liimatainen of hij wilde invallen, waardoor hij dus live bij Insomnium te zien was. Nu heeft de Finse band besloten om hem permanent in te lijven en heeft Insomnium dus drie gitaristen op de nieuwe plaat. Heart Like A Grave ligt vanaf 4 oktober in de winkels. Op 5 december staat de band samen met The Black Dahlia Murder en Stam1na in Neushoorn te Leeuwarden. Op 13 december komen de bands naar Trix in Antwerpen.

Review: Sanhedrin - The Poisoner
Geplaatst op 16-07-2019 om 10:00u

Review: Sanhedrin - The PoisonerVeel bands hebben het al geprobeerd: een ouderwets potje heavy metal spelen alsof het 1981 of 1982 is. Alles in de hoop om maar in de buurt te komen van die spannende en kwalitatief sterke metal-wijnjaren. Vaak vervallen de retroheavymetalacts in clichés en leidt het tot vrij gezichtsloze muziek. Ook het New Yorkse Sanhedrin heeft de blauwdrukken van de heavy metal stevig in handen, maar slaagt er met The Poisoner toch in om vanaf het begin tot het einde van de plaat te boeien.

Win kaarten voor Hypocrisy
Geplaatst op 16-07-2019 om 08:00u

Maandag 12 augustus staat er een moddervette package in de Eindhovense Effenaar. Hypocrisy en Soilwork zijn deze zomer samen op tour en doen de Lichtstad aan. En jij kunt hiervoor kaarten winnen! Wil je kans maken, doe dan snel mee met onze Hypocrisy/Soilwork-winactie!

Win kaarten voor Hypocrisy

Jaarlijstjes 2019 - De tussenstand
Geplaatst op 15-07-2019 om 21:42u

We zijn 2019 voor de helft gepasseerd. Een goed moment om te kijken welke vijf albums enkele van onze redacteuren tot nu toe in positieve zin zijn opgevallen. Lees verder om de lijstjes te bekijken.

Jaarlijstjes 2019 - De tussenstand

Marcela Bovio en Laura Macrì in Budel-Dorplein
Geplaatst op 15-07-2019 om 20:52u

Even geen herrie aan het hoofd, maar (semi-)akoestische klanken op zondag 30 juni. In het Cantine Theater Budel te Budel-Dorplein zijn zo'n honderd aanwezigen om de speciale shows van Indicolite, Vic Anselmo, Laura Macrì en Marcela Bovio te volgen. Zittend, en daarmee is het een relaxed bijeenzijn in het dorp onder Eindhoven op de Belgische grens. Jeffrey zit ook in het publiek. Je kunt zijn verslag hier lezen!

Nightwish-drummer draagt stokjes permanent over
Geplaatst op 15-07-2019 om 14:05u

Zo'n vijf jaar geleden deed drummer Jukka Nevalainen tijdelijk een stapje terug bij Nightwish. Wegens gezondheidsproblemen moest hij het rustiger aan doen. Dit had tot gevolg dat Wintersun-drummer Kai Hahto zijn plek innam op het laatste album Endless Forms Most Beautiful en bij de liveshows. Nu komt de Finse band met het nieuws dat Jukka permanent de stokjes overdraagt aan Kai. Wel zal hij nog nauw betrokken blijven bij de zaken achter de schermen, zoals hij de afgelopen jaren ook nog altijd was. Ondertussen is Nightwish begonnen aan het negende studioalbum. Dit moet in het voorjaar van 2020 verschijnen.

Voyager vervangt Twelve Foot Ninja op ProgPower Europe
Geplaatst op 15-07-2019 om 12:30u

Aangezien Twelve Foot Ninja de Europese tour later dit jaar heeft gecanceld, waaronder het optreden op ProgPower Europe, en de formatie de voorkeur geeft aan het werken aan het nieuwe album, moest de organisatie op zoek naar een vervanger. Dat is publiekslieveling Voyager geworden, dat meteen tot headliner is benoemd op vrijdag 4 oktober. Diablo Swing Orchestra blijft de afsluiter op die dag. In totaal treden er veertien bands op in JC Sjiwa op 4, 5 en 6 oktober. De dagindeling is reeds bekend. Meer informatie over het progressieve rock- en metalevenement vind je op www.progpowereurope.com.

Review: Clemens Wijers - Parasite Twin
Geplaatst op 15-07-2019 om 12:00u

Review: Clemens Wijers - Parasite TwinClemens "Ardek" Wijers is vooral bekend als toetsenist/componist van Carach Angren, maar hij doet veel meer. Ik volg zijn muzikale activiteiten al jaren. Het interview dat ik met Clemens deed in 2017 was naar aanleiding van When Haunted Toys Come Alive. Een relatie tussen dit klassieke werk en zijn composities voor Carach Angren is zeker aanwezig. Later dat jaar verscheen Worlds. Het merendeel van die release is klassiek, maar Berserk en Goth hebben een industrial karakter. Laatstgenoemde is uitgebracht als single en bevat tevens vocalen. Voor velen zal dat een meerwaarde hebben voor het luisteren naar zijn muziek.