Pitfest
Enquête

Vind je dat Skid Row, ondanks de bezwaren van enkele kernleden, toch een reünie moet ondernemen met Sebastian Bach (en waarom)?

Ja, doe het uit liefde voor de fans
Ja, doe het gewoon voor het geld, bijvoorbeeld een zomerfestivaltour
Nee, kies voor je eigen plezier in het maken van muziek
Nee, nu hebben we twee prima acts die best zonder elkaar kunnen
Nee, het is te laat, want Sebastian Bach is allang over zijn top
Wellicht, als Skid Row geen andere topper (zoals Lzzy Hale) kan krijgen
Maakt me niet uit, ik geef niks om Skid Row en Sebastian Bach
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    1 juni:
  • Alien Weaponry
  • Elegy, Picture en Bildtstar
  • Floor Jansen en Anneke van Giersbergen
  • Foxy Venus
  • The Hague Death Fest
  • 2 juni:
  • Alien Weaponry
  • Machine Head
  • 3 juni:
  • Kerry King
  • 4 juni:
  • Kerry King
  • Machine Head en Another Now
  • 5 juni:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • 6 juni:
  • Carnivore A.D.
  • 7 juni:
  • Brujeria
  • Downset
  • Into The Grave festival
  • Lucassen & Soeterboek's Plan Nine
    1 juli:
  • Jane's Addiction
  • Skroetbalg
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ignacio Ruiz (Arwen) - 45
  • Robert Vigna (Immolation) - 54

Vandaag overleden:
  • Victor Agnello (Lȧȧz Rockit) - 2014
Review

Dismal - Quinta Essentia
Jaar van release: 2020
Label: DreamCell 11

Dismal - Quinta Essentia

Quinta Essentia is de vijfde langspeler in vijfentwintig jaar tijd van de Italiaanse formatie Dismal. De groep met als bijnaam The Waltz Of Mind legt zich toe op het schrijven van muzikale sprookjes: conceptalbums met invloeden van symfonische gothic en metal, waarin alchemie, filosofie en kunst een hoofdrol spelen.

Het levert een redelijk uniek geluid op van duistere en sfeervolle vertellingen die door de karakteristieke stem van Rossana Landi tot leven komen. Het kwartet bewandelt een fijn pad met dunne scheidslijnen tussen kunst, met knappe muzikale en tekstuele vondsten enerzijds, en pretentieus kitscherig geneuzel anderzijds. Ambitieus is Quinta Essentia zeker, maar het viertal maakt op deze intrigerende reis een aantal misstappen.

Het album opent bijzonder sfeervol met allerlei achtergrondgeluiden en een trom. Wanneer het nummer 'losbarst' blijft er veel oog voor de setting van het verhaal. De diverse instrumentatie bevat ruige gitaaruithalen, maar van stevig shredden is geen sprake. Daarnaast zijn er spannende accenten in het basgeluid en de drumpartijen te ontwaren. Het geheel wordt opgevuld met allerlei geluidseffecten, keyboardpartijen en fijne melodieën. De fijnzinnige instrumentatie wordt af en toe aangevuld met bombastische orkestrale partijen met een klassieke inslag. De breaks en overgangen in de melodielijnen zijn niet alledaags en weten her en der te verrassen.

Datzelfde geldt voor de eerdergenoemde zang van Landi. Ze wisselt een scheller, ietwat doorrookt klinkend geluid af met heldere partijen. Haar intonatie van de teksten en woorden is apart en het is onduidelijk of dat een bewuste keuze is of gebrekkig Engels. Intrigeren doet het wel en een bezwaar is het dan ook niet. Haar zanglijnen vormen een contrast met een diepere mannenstem die her en der terugkeert.

Het is een knappe, veelbelovende aftrap van Quinta Essentia, maar dat hoge niveau houdt de groep niet de hele plaat vol. Tijdens het lange Turin Black Light Act I, II, III werken enkele van de uitspattingen en muzikale uitstapjes minder goed en gaat een groot deel van de opgebouwde spanning verloren wanneer een audiofragment over taalfilosofie start. Het voelt vergezocht en behoorlijk pretentieus aan. Helaas blijft het niet bij een enkel fragment, maar volgen er meerdere (Mind & Randomness, Hermes The Thrice-Greatest) en wil het tijdens de afsluitende, richtingloze song, waarin Landi is vervangen door een mannelijke verteller, ook weinig vlotten.

Hoewel er wel wat valt af te dingen op de creaties van Dismal, valt er echter ook genoeg moois en afwisselends te ontdekken. De partijen die Landi in het Italiaans zingt, ontroeren (onder meer tijdens Alma Mater (Alchimia Della Natura)). Het primitieve, ritualistische Beyond The Matter vormt een welkome bron van chaos, hoewel het misschien nog net wat ruiger had gemogen, en dan zijn er de grootse muren van geluid die her en der op worden getrokken zoals tijdens Hermes The Thrice-Greatest en Pale Blue Dot (met een lekker hysterisch klinkende viool). Laatstgenoemde is interessant tussen de rest van het materiaal, omdat deze song het meest in de buurt komt van een traditionele metaltrack met een kop en staart. Het had prima als afsluiter kunnen dienen.

De vijfde plaat van Dismal vraagt om tijd en aandacht en is geen schijf waar je wat losse nummers van meepikt. Het geluid is interessant, uniek en gedurfd, maar soms gaat de groep te ver in een poging om kunstzinnig te klinken. De geluidsfragmenten komen over als intellectuele dikdoenerij en hadden achterwege mogen blijven. Qua composities en op het gebied van fantasieverhalen heeft de band zonder deze toevoegingen al genoeg te bieden.

Tracklist:
1. Gold Leviathan Part I, II
2. Turin Black Light Act I, II, III
3. Alma Mater (Alchimia Della Natura)
4. Mind & Randomness
5. Hermes The Thrice-Greatest
6. Beyond The Matter
7. The Big Bang Is My Light
8. Pale Blue Dot
9. Leviathan Of Gold Part III Become...

Score: 72 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 8 maart 2021

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.