• Helena Iren Michaelsen (Imperia) - 47
  • José Mario Martínez Arroyo (Mägo De Oz) - 53
  • Tomasz "Orion" Wróblewski (Behemoth) - 44

Vermaledide / Weemoed - split demo
Jaar van release: 2003
Label: Midgardsorm Distribution
Volc Vermaledide en Weemoed zijn ontstaan uit de onverzadigbare muzikale ambitie van Walpurgisnacht-leden Mor Den Naere en Houtekiet. Deze twee bands zijn ruwweg te vergelijken met de 'hoofdband', al is de afwijking groot genoeg om het materiaal rechtmatig onder andere namen uit te brengen. Het gaat bij Volc Vermaledide om een eenmansdictatuur van Den Naere, terwijl Weemoed meer het project van Houtekiet is, met z'n immer goedgemutste partner op toetsen en zang.

Met Volc Vermaledide zet Den Naere een vrij synth-georiënteerd staaltje black metal neer, met een wat melodische aanpak. Vergis je echter niet: Den Naere's black metal is zo rauw als biefstuk. De muziek lijkt wel ondergedompeld te zijn in het vuil van rottende karkassen, alvorens op cd te zijn vastgelegd. De nummers zijn afwisselend en dynamisch, met verscheidene tempowisselingen en onderbrekingen. Het tweede nummer, "Het Jaer Vierentachtig", maakt de meeste indruk, met z'n verrassend sterke einde. Jammer alleen van die overduidelijk kunstmatige drums, die ook nog eens te prominent in de mix aanwezig zijn. Algemeen gesteld vind ik Volc Vermaledide echter wel een aardige band.

Weemoed komt speltechnisch en productioneel wat professioneler over, en over de gehele linie vind ik deze band iets boven de andere uitsteken. Om te beginnen is de drumcomputer wat minder afleidend. Ook vind ik de prima vocalen van Den Naere hier wat beter tot z'n recht komen. Dat meneer Houtekiet hier de gitaren voor rekening heeft genomen, speelt ook zeker een rol. Net als Volc Vermaledide maakt Weemoed rijkelijk gebruik van keyboards, wat met name aan de oppervlakte komt in het sfeervolle "Grauwsluier (Gehuld in Nevelen van Naargeestigheid)". Persoonlijk prefereer ik "Hoop Doet Sterven" (sfeer van wanhoop) en "Gekweld, Verlaten, Verloren…" (lekker kille riffs). Een goede afsluiting van een aardige demo-cd, die liefhebbers van de vaderlandse black metal scene zeker niet moeten missen.

Volc Vermaledide:
1. Addergebroedt
2. Het Jaer Vierentachtig