Pitfest
Enquête

Vind je dat Skid Row, ondanks de bezwaren van enkele kernleden, toch een reünie moet ondernemen met Sebastian Bach (en waarom)?

Ja, doe het uit liefde voor de fans
Ja, doe het gewoon voor het geld, bijvoorbeeld een zomerfestivaltour
Nee, kies voor je eigen plezier in het maken van muziek
Nee, nu hebben we twee prima acts die best zonder elkaar kunnen
Nee, het is te laat, want Sebastian Bach is allang over zijn top
Wellicht, als Skid Row geen andere topper (zoals Lzzy Hale) kan krijgen
Maakt me niet uit, ik geef niks om Skid Row en Sebastian Bach
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 juni:
  • Alien Weaponry
  • Machine Head
  • 3 juni:
  • Kerry King
  • 4 juni:
  • Kerry King
  • Machine Head en Another Now
  • 5 juni:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • 6 juni:
  • Carnivore A.D.
  • 7 juni:
  • Brujeria
  • Downset
  • Into The Grave festival
  • Lucassen & Soeterboek's Plan Nine
  • 8 juni:
  • Defazer en Overruled
  • Doodseskader
  • Into The Grave festival
    2 juli:
  • Steve Hackett
  • Vader, Bio-Cancer en Warside
Kalender
Vandaag jarig:
  • Dez Cadena (Misfits) - 63
  • Helena Iren Michaelsen (Imperia) - 47
  • José Mario Martínez Arroyo (Mägo De Oz) - 53
  • Tomasz "Orion" Wróblewski (Behemoth) - 44
Review

The Bridesmaid - Grayson
Jaar van release: 2015
Label: eigen beheer
The Bridesmaid - Grayson
The Bridesmaid is een project van JJ Saddington en Liam Davis uit Londen. De samenwerking ontstond al in 1981, maar pas vorige maand verscheen debuut-ep Grayson. Over de achtergrond is zeer weinig bekend, behalve dat de heren Jamie en Dan Abela bedanken, het artwork afkomstig is van Robert Høyem (bekend van zijn werk voor Sahg, Heksed en Kampfar) en de songs mogelijk naar ontdekkingsreizigers verwijzen.

Het draait bij het bruidsmeisje meer om de sfeer dan om de riffs. Dat wil overigens niet zeggen dat er op muzikaal gebied geen interessante dingen gebeuren. Na meerdere luisterbeurten blijven bepaalde passages wel hangen. Verwacht echter niets baanbrekends. Veelal grijpen de ideeën terug op die van Pelican en Isis, maar aangezien het materiaal al wat ouder is, biedt het niets nieuws.

Grayson telt vier goed geproduceerde instrumentale tracks, verdeeld over twintig minuten. Ieder met een eigen karakter, al overheerst de post-metal. Oates is traag, bevat repetitieve akkoorden, zweverige tremelo postrockleads en krassende geluiden. Een aardige track, maar niet heel bijzonder. Ives is de sterkste song op deze release. Deze begint atmosferisch à la Sólstafir, heeft een rustig middenstuk met een pianopartij en een einde met stevige post-metal. De verschillende delen vloeien goed in elkaar over.

Aldrin is een experimenteel nummer dat knalhard aanvangt, maar ook fraaie rustige passages en een sfeervol tweede deel herbergt. De track is enerzijds interessant door de grote overgangen, anderzijds verliest het richting door teveel van karakter te veranderen. Met name het dissonante deel past niet in het geheel, doet daarmee afbreuk aan de sfeer en voorkomt dat de song uitgroeit tot een favoriet. Ballack is de zwaarste track en behoudt zijn eigen identiteit wel, ook al wisselen de Engelsen daarin ook van dreunende sludge naar atmosferische pianomelodieën. De opbouw is evenwel goed verzorgd en deze track behoort samen met Ives dan ook tot de hoogtepunten van deze schijf.

Grayson is een aardig debuut, maar het bevat te weinig memorabele of vernieuwende ideeën om de plaat vaak op te zetten. Het is zo’n release die zeker geen slechte aankoop is, maar al snel onberoerd dreigt te raken. Ondanks dat er hier en daar interessante verzinsels te noteren zijn, mist het over de gehele linie dat kleine beetje extra sfeer. Als The Bridesmaid op zijn eerste full-length een sterkere spanningsopbouw toepast, slaagt het er wellicht wel in om full-time te overtuigen. Daarvoor is de potentie zeker aanwezig.

Tracklist:
1. Oates
2. Ives
3. Aldrin
4. Ballack

Score: 70 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 21 augustus 2015

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.