Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
  • 22 mei:
  • Newmoon
  • Pijn
  • Sunnata
  • The Black Crowes
  • Vended, The Gloom In The Ciorner en Profiler
  • 24 mei:
  • Another Now
  • Austrian Death Machine, Distant en Ghost Iris
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Habitants
  • Vanaheim, Xaon en End Of The Dream
  • 25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Ufomammut en The Machine
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
    19 juni:
  • Copenhell
  • Five Finger Death Punch, Ice Nine Kills en Malevolence
  • Rammstein
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrea Tito (Mesmerize) - 52
  • Duke Erickson (Metal Church) - 60
  • Dusty Hill (ZZ Top)† - 75
  • Fernando Ponce de León (Mägo De Oz) - 59
  • Jonas Renkse (Katatonia) - 49
  • Ken Kelly (illustrator)† - 78
  • Larry Wallis (Motörhead)† - 75
  • Mike D'Antonio (Killswitch Engage) - 51
  • Phil Rudd (AC/DC) - 70
  • Teemu "Somnium" Raimoranta (Finntroll)† - 47
  • Thomas Christian Hansen (Gaia Epicus) - 50
Review

Messiah - Christus Hypercubus
Jaar van release: 2024
Label: High Roller Records

 -

Lange tijd was Messiah een naam uit het verleden. De titel van het vijfde album Underground (1994) is veelzeggend over de cultstatus van de Zwitserse formatie. Destijds was de extreme mengelmoes van thrash en death niet of nauwelijks bekend bij het grote publiek. Mijn eerste kennismaking met gitarist Brögi (Remo Broggi) en zijn team is de vierde langspeler Rotten Perish (1992). Die plaat heb ik grijs gedraaid. De veteranen zijn na jarenlange afwezigheid sinds 2017 weer actief, in de bezetting waarmee Rotten Perish is opgenomen. De wederopstanding wordt gevierd met Fracmont (2020). Met de opvolger Christus Hypercubus is de comeback definitief.

Er is de afgelopen jaren wel wat veranderd. Eerst moest het onverwachte vertrek van frontman Andy Kaina verwerkt worden. Gitarist Brögi, bassist Frugi (Patrick Hersche) en drummer Steve Karrer waren dus al op zoek naar een vervanger voor Andy, toen een jaar later de klap van zijn overlijden na een hartaanval volgde. Het stemgeluid van zijn opvolger Marcus Seebach past goed bij de sound van Messiah, maar zou wel eens iets beter in de smaak kunnen vallen bij een groter publiek. Tot nu toe was Brögi de songwriter en tekstschrijver, maar ook daar is een verandering doorgevoerd. Producer V.O. Pulver (Gurd, Poltergeist), sinds 2021 op het podium de tweede gitarist, is toegetreden tot de vaste bezetting. Brögi schreef het volledige album samen met hem.

De trash/death van Messiah onderscheidt zich door een zekere mate van complexiteit in de composities. In de jaren tachtig en negentig was de formatie wild en onstuimig, maar net als Fracmont is de nieuweling toegankelijker dan het vroege werk. Het brute karakter is er nog steeds, maar alles klinkt goed gestructureerd en professioneel, met ruim voldoende variatie, catchy momenten en veel aandacht voor details. De Zwitsers zijn meesters in het combineren van wreedheid met een geruststellend gevoel van comfort. Pure agressie met halsbrekende riffs slaat plotseling om naar een heel zachtaardige inborst met weelderige klanken.

Christus Hypercubus is zeker zo indrukwekkend als de voorganger, met een sfeer die mystiek, angst en bruut geweld weet te combineren. Dit album vraagt de aandacht en weet die ook goed vast te houden. Hoewel de titel anders doet vermoeden, zijn de thema's minder kerkelijk dan op Fracmont. Wat wel overeind is gebleven zijn de duizelingwekkende tempowisselingen, melodieuze solo's, pakkende grooves en brute aanvallen op de gehoorgang. Of het een venijnige thrasher als Soul Observatory, een sloopkogel als Once Upon A Time... NOTHING, of een tergend langzaam zwaargewicht als Speedsucker Romance is, iedere track bevat de unieke Messiah-signatuur, zoals een excentriek detail dat zogenaamd terloops opduikt.

Voorafgaand aan de release verscheen de titeltrack, vernoemd naar het surrealistische schilderij van Salvador Dalí uit 1954, waarop Christus wordt afgebeeld op een hyperkubus. Ondanks een beetje repetitief karakter weet dit nummer te overtuigen, maar het spreekt mij iets minder aan. Dat zegt iets over het album als geheel. Er staan genoeg tracks op deze plaat die veel interessanter en gevarieerder zijn, zoals het giftige Centipede Bite of het opzwepende Acid Fish, met een duosolo die de meerwaarde van twee gitaristen in de studio bewijst. De opener, geïnspireerd door een enorme meteoriet die in 1947 insloeg in het Russische Sichote-Alingebergte, zet de toon voor een album boordevol vlijmscherpe riffs en een opzwepend tempo.

Het korte intermezzo Please Do Not Disturb (While I'm Dying) vormt een goed geplaatst rustpunt tussen de krachtpatsers Centipede Bite en Soul Observatory. Het album wordt groovend afgesloten met het tweeluik The Venus Baroness, fraai ingeleid met oriëntaalse klanken. Muzikaal staan beide delen volledig los van elkaar. Het eerste deel is krachtig en boeiend, maar het tweede deel heeft een herhalend karakter en weet minder te overtuigen. Wie hoopt op een waardig, verpletterend einde zal het ook nog eens moeten doen met een teleurstellende fade-out. Echter, als dat de enige enige kritiek is op een plaat, dan mag je toch blijven spreken van uitstekend album.

Zwitsers vakmanschap is een reputatie die niet alleen opgaat voor horloges. Messiah staat garant voor technische, veelzijdige death/thrash met boeiende songstructuren en onverwachte wendingen. Christus Hypercubus voldoet ruimschoots aan de hoge verwachting. De fans zullen zeker genieten. Voor wie de band nog niet kent, kan de eerste luisterbeurt overweldigend zijn. Geef het een kans, want al snel valt alles op zijn plaats en is Christus Hypercubus, net als Fracmont, een plaat die niet gaat vervelen.

Tracklist:
1. Sikhote Alin
2. Christus Hypercubus
3. Once Upon A Time... NOTHING
4. Speedsucker Romance
5. Centipede Bite
6. Please Do Not Disturb (While I'm Dying)
7. Soul Observatory
8. Acid Fish
9. The Venus Baroness I
10. The Venus Baroness II

Score: 87 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 10 maart 2024

Zoeken
    17 mei:
  • Ayreon - 01011001 - Live Beneath The Waves
  • Bat - Under The Crooked Claw
  • Duft - Altar Of Instant Gratification
  • Gatecreeper - Dark Superstition
  • Insanity Alert - Moshemian Thrashody
  • Jasta - ...And Jasta For All
  • Jinjer - Live In Los Angeles
  • Kerry King - From Hell I Rise
  • Knogjärn - Sänka Dig
  • Pain - I Am
  • Pallbearer - Mind Burns Alive
  • Soulline - Reflections
  • The Last Of Lucy - Godform
  • 24 mei:
  • Evildead - Toxic Grace
  • Moral Putrefaction - Moral Putrefaction
  • Night Laser - Call Me What You Want
  • Rotting Christ - Pro Xristoy
  • 25 mei:
  • Armed Cloud - Nimbus
Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.